„Brněnští náckové” podle Glasera chtěli vzít spravedlnost do vlastních rukou. „Snaha zakazovat nějaké umění je vždy něco nebezpečného,“ zdůraznil Glaser v rozhovoru s ČTK.

Video

Protesty proti kontroverznímu představení v Brně (Zdroj: Novinky)

Představení chorvatského režiséra Olivera Frljiče tvořilo součást festivalu Divadelní svět organizovaného Národním divadlem Brno. Glaser nelituje rozhodnutí zařadit na program inscenaci, která je kritická k současné Evropě a využívá provokativní prostředky.

„Stojím si za tím, byť jsme neviděli představení v klidu,“ uvedl. Vystoupení aktivistů z hnutí Slušní lidé podle něj dalo představení ještě další, naléhavější kontext. Zvýraznilo téma celého letošního festivalu, jímž je svoboda a její křehkost.

Představení v Brně vzbudilo vášně. V zavilosti ke scéně znásilnění muslimky Kristem už se nedohlédá, že po ní následuje výzva k lásce bez rozdílu vyznání a ras

Představení v Brně vzbudilo vášně. V zavilosti ke scéně znásilnění muslimky Kristem už se nedohlédá, že po ní následuje výzva k lásce bez rozdílu vyznání a ras

FOTO: Jiří P. Kříž, Právo

Herce natlačili ke stěně

Část publika, zejména příznivci Slušných lidí v modrých tričkách, začala po několika minutách představení hvízdat, dupat, pak vtrhli přímo na jeviště, utvořili řetěz a natlačili herce dozadu ke stěně z benzinových kanystrů. Reagovali tak na scénu, kdy se herci svlékli donaha a začali se objímat a dotýkat. Aktivisté žádali představení ukončit a odešli až po desítkách minut, když je k tomu vybídli policisté z antikonfliktního týmu. [celá zpráva]

Čtěte také:
REPORTÁŽ: Jak jsem potkal v divadle v Brně české fašisty

Nahota, která byla bezprostředním spouštěčem protestu v sále, není podle Glasera na evropských jevištích v posledních 20 či 30 letech ničím mimořádným. „Už dlouho je to součást běžné inscenační výbavy,“ doplnil Glaser. Předem diskutovaná scéna, v níž herec ztělesňující Ježíše znásilňuje muslimskou ženu, představení završovala. Aktivisté Slušných lidí už v tu chvíli v sále nebyli.

Policejní liknavost

Herci, kteří v představení účinkují, jsou podle Glasera na různé protesty zvyklí i z jiných měst, kde hostovali. Kdykoliv se ale něco začalo dít přímo v sále, okamžitě prý zasahovala policie. Postup brněnských policistů označil Glaser za liknavý. Antikonfliktní tým podle něj do sálu vstoupil až po mnoha telefonátech a žádostech. Glaser s rektorem Janáčkovy akademie múzických umění Petrem Oslzlým také osobně šli za velitelem zásahu.

Podle policejního mluvčího Pavla Švába byli policisté připravení v blízkosti divadla. Neměli informace o násilném jednání. Uvnitř byla bezpečnostní služba zajištěná pořadateli.

Glaser se ale domnívá, že policie měla zasáhnout už v situaci, kdy na jeviště koordinovaně vstoupila skupina aktivistů a začali herce natlačovat ke stěně. Přece nelze čekat, až někdo začne něco ničit nebo dojde k násilí, míní Glaser.

Slušní lidé vyhrožují

Policie předá případ sobotního narušení inscenace s postavou znásilňujícího Ježíše do přestupkového řízení pravděpodobně příští týden. Aktivisté protestovali proti hře přímo na jevišti. „Policie musí událost nejprve administrativně zpracovat, což několik dní potrvá,” řekl policejní mluvčí Pavel Šváb.

Hnutí Slušní lidé hrozí ještě důraznější reakcí v příští podobné situaci. „Nechceme, aby se podobné provokace v Brně v budoucnu konaly. A naše reakce bude ještě důraznější. Nechceme, aby se podobné prasárny platily z našich daní. Vždyť nemusíte být věřící, a pokud nejste úchyl, je vám z takového 'představeni' zle," napsali na své facebookové stránce.

Slibují také na podzim, tedy po komunálních volbách, vyhodit ředitele Národního divadla Brno Martina Glasera.