Hlavní obsah

Stát odstartoval stavbu obchvatu Frýdku-Místku, v provozu má být za 44 měsíců

Právo, Pavel Karban

Nejpozději počátkem roku 2022 by se měli řidiči svézt minimálně po polovině obchvatu Frýdku-Místku. Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) zahájilo v úterý stavbu, o které se mluví přes 20 let a kvůli které obyvatelé města už i zablokovali průtah Frýdkem-Místkem.

Foto: Pavel Karban, Právo

Slavnostním poklepáním na základní kámen začala v úterý stavba obchvatu Frýdku-Místku.

Článek

Spolu s obchvatem na dálnici D 48, jenž vyvede tranzitní dopravu mimo zástavbu, odstartovala i stavba připojení dálnice D 56 na D 48. Za obě silnice dohromady zaplatí stát 2,169 miliardy korun.

„Obchvat Frýdku-Místku je pro nás důležitá stavba, jako každá jiná. Na druhou stranu se nám tady setkávají dvě dálnice. Ze severu směrem na jih jde dálnice D 56, která propojuje Ostravu přes Frýdek-Místek s Beskydami, ze druhé strany jde D 48, to je to spojení východo-západní, ať už se bavíme o propojení Polska a jižního cípu Moravskoslezského kraje, nebo střední Moravy,“ vysvětlil generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Upozornil, že obchvat bude kompletní až po dokončení druhé etapy. „V současné době máme požádáno o stavební povolení, které je dokonce vydáno na ministerstvu dopravy, na tu druhou polovinu. Je však v rozkladu. Ten na něj podalo jedno občanské sdružení a my věříme, že ministerstvo dopravy po tom prozkoumání nám dá za pravdu a stavební povolení nabude právní moci,“ nastínil.

Kroupa věří, že stavba druhé etapy by mohla začít ještě letos. Pokud to tak bude, stavbaři ji dokončí možná s první etapou, nejpozději však v průběhu roku 2022.

Konečně po půl století

O obchvatu Frýdku-Místku se hovoří zhruba půlstoletí. „Vybudoval se průtah městem, který jej rozdělil na několik částí, a dnes tam jezdí 45 tisíc vozidel. Nicméně to finální rozhodnutí v územním plánu bylo v roce 1996. Od té doby uteklo už hodně času, a až teprve nyní stavba začíná,“ radoval se frýdecko-místecký primátor Michal Pobucký (ČSSD).

Obchvat podle něj odvede z města minimálně polovinu až 25 tisíc vozidel tranzitní dopravy. Protože nový úsek dálnice D 48 odřízne od města rekreační oblast s přehradou Olešná, postaví Frýdek-Místek dva mosty. Na ně dostane od státu dotaci takřka 60 miliónů.

Stavba první etapy obchvatu i napojení D 56 na D 48 bude financováno z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Jeho ředitel Zbyněk Hořelica uvedl, že jsou zároveň navrženy ke spolufinancování z evropských prostředků.

Foto: Pavel Karban, Právo

Ačkoli stavba obchvatu Frýdku-Místku začala v úterý slavnostním poklepáním na základní kámen, stavbaři už odkrývají zeminu v místě budoucího silnice několik dní.

„Pro letošní rok máme v rozpočtu státního fondu připraveno 642 miliónů korun na realizaci. Pokud by se ukázalo, že stavba postupuje rychleji, a bude potřeba tyto prostředky navýšit, jsme připraveni udělat rozpočtové opatření, aby mohla výstavba plynule pokračovat,“ přislíbil.

Stavbaři na obou stavbách dohromady postaví téměř 6,5 kilometru silnice. „Máme tady asi 700 tisíc kubíků zeminy, se kterou musíme pohnout, je tady 17 mostních objektů, které je třeba postavit, spotřebuje se tady zhruba 100 tisíc kubíků betonu, 60 tisíc tun asfaltu, 80 tisíc metrů čtverečních bude dělat povrch betonové vozovky a přes šest kilometrů protihlukových stěn dělá skoro 30 tisíc metrů čtverečních,“ popsal Peter Russegger, předseda představenstva stavební firmy Alpine Bau CZ, která silnici postaví.

Reklama

Výběr článků

Načítám