„Na základě rozhodnutí generálního ředitele Technické správy komunikací (TSK) hl. m. Prahy, a.s. Petra Smolky je odvolán z funkce vedoucího oddělení mostů pan Jan Zemánek a do konce vyšetřování bude pověřen vedením týmu mostařů někdo jiný,” uvedla v pondělí odpoledne mluvčí TSK Barbora Lišková.

„TSK je akciová společnost a nese plnou zodpovědnost za správu majetku, kterou si u ní město objednává. Do konce vyšetřování by měl být pověřen vedením týmu mostařů někdo jiný,” řekl pražský radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Kdo by měl tým vést, bude záležet na rozhodnutí firmy.

Praha zároveň požádala předsedu představenstva TSK Petra Smolka, aby společnost prověřila interní předpisy a postupy vztahující se k mostům. Zároveň má být prošetřeno, kdo za pád nese vinu, a zkoumány budou rovněž zprávy z kontrol mostu.

„V případě, že došlo k pochybení uvnitř TSK, budu chtít vyvození personální zodpovědnosti i na dalších místech, nejen v sekci mostů. Musíme ale počkat na závěry vyšetřování policie,” tvrdí Dolínek.

Čtyřsetmetrový lanový most na Jižní spojce slouží autům od roku 1997.

Čtyřsetmetrový lanový most na Jižní spojce slouží autům od roku 1997.

FOTO: Archiv, Právo

Praha poslala odborníky prozkoumat stav Lanového mostu na Jižní spojce. Most je ve špatném stavu a hrozí to, že na něj bude zakázán vjezd autům nad 12 tun. Zkontrolovány budou také zbylé mosty a lávky v Praze, z toho 110 jich bude prověřeno prioritně.

Koroze, tvrdí odborníci

Za zřícení lávky v Troji mohlo podle dvojice odborníků ze stavební fakulty Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze patrně přetržení hlavních nosných ocelových lan, která byla poškozena korozí. Projekt kontrol, které dělala specializovaná firma Pontex, byl podle nich v pořádku.

Zásah u zřícené lávky objektivem hasičů.

Zásah u zřícené lávky objektivem hasičů.

FOTO: HZS Praha

„Podle mého názoru se porušily hlavní nosné kabely, které nesly tu mostovku, a tím, když došlo k prasknutí možná několika lan, tak se to celé zřítilo, protože došlo k přemáhání těch zbylých kabelů,” uvedl Vladislav Hrdoušek z ČVUT. Podle něj je zvláštní, že kontrolní systém na lávce nesignalizoval nějaké problémy a že ke kolapsu lávky došlo náhle. O důvodu ale nechtěl spekulovat.

Vyvrácená pozice pilířů po zhroucení lávky podle Hrdouška naznačuje, že k poškození došlo někde na mostovce nad vodou. Upozornil, že visutá konstrukce takové lávky, jako byla v Troji, se pořád trochu hýbe, a tím se na ní mírně rozevírají spáry. „Je velmi obtížné utěsnit to tak, aby tam nešla vzdušná vlhkost,” řekl. To může vést ke korozi napnutých lan, což může způsobit jejich přetrhnutí a následný pád konstrukce, dodal.

Nelze prověřit stav celé délky lana

Při kontrolách visutých mostů a lávek je podle Hrdouška vhodné zaměřit se zejména na měření napětí konstrukce ve vybraných průřezech, což údajně firma Pontex učinila. Jeho kolega ze stavební fakulty ČVUT Tomáš Rotter upozornil, že jde o špičkovou firmu specializující se na diagnostiky.

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Ke zřícené betonové lávce u Trojského zámku se sjeli záchranáři; zdroj: Novinky.cz

Podle Hrdouška není chyba, že firma nekontrolovala celou délku lan. „Není možné posoudit celou délku lan, protože by to znamenalo nekonečně mnoho průřezů,” uvedl. Podle něj musí vždy někdo rozhodnout, na kterých místech se průřezy provedou. „Záleží na tom, zda ten, kdo tam přijde, zvolí to správné místo, že měří zrovna tam, kde se vytvoří nějaké místo, které vede k poškození konstrukce, nebo až k tomu kolapsu,” vysvětlil.

Obvykle se podle Hrdouška takto mostní konstrukce sledují v místech největšího namáhání, což bývá uprostřed mostu či lávky a nad podporami. "Někdy se může vyskytnout i to, že se konstrukce chová nějak jinak a těžko se to odhaduje," podotkl Hrdoušek.

Otázka kvality materiálu

Oba odborníci nevidí chybu ani v projektu. „Lávku navrhovala firma SHP, jejíž vůdčí osobností je profesor (Jiří) Stráský. To je špičkový světově uznávaný mostař. Já bych tam chybu nehledal,” hájil návrh z roku 1984 Rotter. Hrdoušek připomněl, že kvalitu konstrukce ověřily dynamické zkoušky. Problém vidí spíš v trvanlivosti některého materiálu.

„Jedině, co si myslím, se měla kontrolovat pevnost betonu, zda se beton nerozpadá a drží. A pak, jestli do té konstrukce nezatéká čili to je otázka izolace. A tyhle věci se těžko diagnostikují,” řekl Hrdoušek.

Podobných mostů je podle Hrdouška v ČR devět. "Byla to svého času výjimečná konstrukce," podotkl. První taková lávka se postavila na konci 70. let přes Sázavu ve Hvězdonicích, ale nepoužily se na ní betonové stavební díly jako v Troji, upřesnil.