Sbírka zajistila 886 000 porcí jídla, které pomohou před Vánoci v domácnostech osamělých seniorů, samoživitelek a jejich dětí, rodin ve finanční tísni, v azylových domech. Loni to bylo o 110 000 porcí méně. Letos se zapojilo 750 prodejen z řetězců Tesco, Globus, Penny Market, Kaufland, Albert, Lidl, BILLA, Makro, dm drogerie markt a Rossmann.

„Sbírka ukázala, že nejsme lhostejní k lidem v tíživé životní situaci. Ceníme si každého daru, doslova každé instantní polévky, ale samozřejmě nás těší, že letos byla řada dárců opravdu štědrá,” uvedla předsedkyně platformy Byznys pro společnost Pavlína Kalousová

Lidé darovali trvanlivé potraviny jako například konzervy, sterilovanou zeleninu, luštěniny, těstoviny, rýži, instantní polévky a dětské výživy a drobné cukrovinky. Na základě výzvy organizátorů věnovali i masové a rybí konzervy a další výživově kvalitní potraviny. Z drogistického zboží to pak byly dětské pleny, hygienické vložky či sprchové gely

Pomoc dobrovolníků

„Národní potravinová sbírka by se nemohla uskutečnit bez dobrovolníků, kteří v kuchařských zástěrách s logem Potraviny pomáhají ve všech obchodech. Informovali zákazníky, rozdávali seznamy s doporučenými potravinami, vybírali zboží od dárců, třídili ho a připravovali k transportu. To vše ve svém volném čase a s neuvěřitelným nadšením a snahou pomoci dobré věci. Letos jich bylo 4314, což je o 745 více nadšenců než loni,” uvedla koordinátorka akce Zuzana Krmelová.

Pomoc poté, co ji zabalili dobrovolníci, putovala do skladů České federace potravinových bank, Naděje, Armády spásy a Charity Česká republika. S distribucí pomůže více než 300 partnerských neziskových organizací, které pomáhají potřebným.

I když Česko patří k zemím s nejnižším podílem chudých, pod hranicí příjmové chudoby loni podle údajů statistiků žil milion lidí. Bylo to 9,7 procenta obyvatel, tedy stejně jako v roce 2015. Člověk se ocitne v příjmové chudobě, pokud nemá ani 60 procent mediánu příjmu. Loni pro jednotlivce částka činila 10 691 korun.