Na jednu z nejvytíženějších tratí na západě Čech už brzy mohlo vyjet devět nových vlakových souprav InterPanter od Škody Transportation. Podle závěrů z úterní schůzky mezi třemi hejtmany a ministrem dopravy Danem Ťokem (ANO) to ale vypadá, že cestující ostrouhají.

Resort totiž tvrdí, že Evropská unie dotuje jen vlaky na linkách, na kterých se soutěžil dopravce. To ale řada krajů nesplňuje. Smlouvu totiž uzavřely přímo s jedním subjektem. „Ministerstvo dál trvá na svém a říká, že přímé zadání není možné. S dalšími hejtmany jsme se proto dohodli, že napíšeme dopis premiérovi a požádáme vládu, ať ve věci zasáhne a rozhodne na svém nejbližším zasedání,“ řekl Právu hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard (ČSSD).

Expertiza pro kraj

Konkrétně Plzeňský kraj si kvůli sporu nechal vypracovat expertizu od mezinárodní společnosti PricewaterhouseCoopers (PwC). Posudek podle Bernarda říká, že přímé zadání je možné, nijak nebrání čerpání dotace a že přímá zadání fungují i v Polsku, na Slovensku a v Maďarsku. „Chtěl jsem po ministerstvu stanovisko, které jasně říká, že přímé zadání není možné. Oni ho ale nemají. Obávám se, že o vozidla na tuto trať přijdeme,“ doplňuje Bernard.

Hejtman říká, že kraj postupoval podle doporučení ministerstva z roku 2015, které přímé zadání umožňovalo. Legislativa se prý od té doby nezměnila. EU pouze nezávazně vyřkla, že by dopravci měli být soutěženi. Stát prý navíc kraje o změně požadavků informoval pozdě.

Úterní schůzky se zúčastnili i liberecký hejtman Martin Půta (STAN) a karlovarská hejtmanka Jana Vildumetzová (ANO). Liberecký kraj, který usiluje o dotaci mezi čtyřmi až pěti sty milióny korun, bude dopravce soutěžit. Obává se ale, že se na něho nemusí dostat. „Chceme oslovit vládu jako celek, jestli nechce přemýšlet o alokaci do regionální dopravy,“ sdělil Právu Půta. Také on přiznává, že některé kraje, které postupovaly v souladu s dopisem ministerstva z roku 2015, se nyní mohou cítit znevýhodněny.

„Bylo by nejrozumnější, kdyby Česká republika vyhlášení programu znovu konzultovala s Evropskou komisí, aby stanovisko bylo bezpochyby jasné,“ dodal Půta. Hejtmanka Vildumetzová o všem bude informovat hejtmany na květnové radě Asociace krajů, které předsedá. „O tom, na čem se dohodneme, budeme informovat,“ sdělila Právu.

Ťok: EU chce soutěž

Ministerstvo v čele s Ťokem vidí spor zcela opačně. „Evropská komise po nás chce, abychom věci transparentně soutěžili a abychom nedávali zakázky jen tak z ruky,“ reagoval pro Právo ministr. Druhou podmínkou prý je, že vlaky musí být nasazeny na zmodernizované trati.

„Mám pocit, že pan hejtman Bernard se tak trochu vrátil do dob, kdy šéfoval Škodě Transportation. Tímto krokem chce zabezpečit, aby dodávala vlaky bez soutěže pro České dráhy a pro Plzeňský kraj. To není správně,“ doplňuje Ťok.

Bernard ale upozorňuje na to, že kraj přímo vybral jen dopravce – České dráhy. Ty pak vlaky soutěžily. „Pan ministr mě přesvědčil, že se v problému dostatečně neorientuje,“ říká Bernard.

Období, kdy Brusel přímé zadání umožňoval, je podle Ťoka minulostí. „Mám informace z Polska i ze Slovenska, že v novém programovém období ještě nemají dohodnuté podmínky. Divil bych se, kdyby jim Evropská komise dala jiné podmínky než nám,“ dodal ministr.

Zároveň podotýká, že ministerstvo s kraji pečlivě komunikovalo. Záleželo prý jen na nich, jak situaci sledovaly. Cestou veřejné soutěže se vydal například Jihomoravský kraj.

Resort je připraven v Operačním programu Doprava II. rozdělit mezi kraje téměř 11 miliard korun. Původně hovořil o 17 miliardách. Evropské peníze podle všeho nepropadnou. Jen Jihomoravský kraj je totiž připraven žádat o téměř pět miliard. Kraje, které zadaly zakázku přímo, už zřejmě zareagovat nestihnou.