Až 53 procent lidí tráví Silvestra v pohodlí svého domova, vyplývá z průzkumu. Před magickou půlnocí si většina lidí krátí čas sledováním televize nebo hraním společenských her a pojídáním připraveného pohoštění.

Za silvestrovskou hostinu většina utratí od 600 do 1000 korun, ale najdou se i tací, kteří do jídla investují až 2000 korun (22 procent) či dokonce 3000 korun (čtyři procenta).

Tomu odpovídá i poptávka zákazníků, a netýká se to jen Teska. „Zákazníci nejčastěji nakupují šumivé sekty, víno a alkohol. Pořizují ale také věci na přípravu chlebíčků, jako jsou sýry, uzeniny nebo také saláty a pomazánky. Prodeje alkoholu rostou v posledním prosincovém týdnu přibližně třikrát. Sektu prodáme proti zbytku roku až pětkrát víc,“ uvedla za prodejny Globus mluvčí Pavla Hobíková.

Zájem je o sekt, ale i o whisky či rum

Kvůli chlebíčkům mají napilno také v pekárnách tohoto řetězce. „Máme 24hodinové směny. Čísla před Silvestrem jsou diametrálně odlišná od běžného provozu. Dnes máme například v plánu prodat 60 tisíc vek. Právě u výroby baget a vek je v tomto období až 400procentní nárůst,“ řekl vedoucí pekáren Globus Pavel Meduna.

Na silvestrovskou poptávku reaguje také obchodní řetězec Albert, který v tomto období rozšířil sortiment o výběr šumivých vín a šampaňského.

„Zákazníci si ale v tomto období rádi dopřejí i jiné druhy alkoholických nápojů, jako jsou např. whisky a zahraniční rumy, ale i kvalitní tuzemská a zahraniční vína,“ uvedla za řetězec Albert tisková mluvčí Barbora Vanko.

„Prosinec patří celkově k obratově nejsilnějším obdobím v našich prodejnách. Zákazníci si v tomto období rádi dopřejí luxusnější zboží, které si kupují nejen pro sebe, ale také jako vánoční dárky. Každoročně tak do naší nabídky zařazujeme exkluzivní řadu výrobků značky Deluxe. Jedná se o potraviny výběrové kvality a speciality světových gastronomií,“ uvedla pro Novinky za řetězec Lidl Kateřina Jašková.

Lidi láká i pyrotechnika

Průzkum společnosti Tesco, který se uskutečnil v listopadu 2016 a jehož se zúčastnilo přes 400 respondentů v České republice, ukázal, že Češi milují vedle dobrého jídla i ohňostroje.

Čtvrtina si vytváří vlastní a o půlnoci pouští rachejte. Nejčastěji za ně utratí 201 až 500 korun (39 procent), najdou se ale i tací, kteří do petard investují až 1500 korun (11 procent).

„Nejprodávanějším druhem vánočního a silvestrovského zboží jsou prskavky. Pokud jde o pyrotechniku, u zákazníků je už několik let největší zájem o sady s několika druhy efektů. Cena ohňostrojů se odvíjí od obsahu (počet ran) a délky trvání ohňostroje,“ popsal Novinkám tiskový mluvčí řetězce Kaufland Michael Šperl.