„Novela vůbec nic neřeší, co by bylo potřeba řešit, naopak zavádí spoustu novinek a regulací věcí, které normálně fungují samy od sebe. Asi jako kdyby někdo – a teď prosím, aby si to paní ministryně nevzala za své – navrhoval uzákonit, že každý den ráno vyjde slunce,” sdělil Burkovič Novinkám. Dodal, že možnost poskytovat oblíbený zaměstnanecký benefit home office, tedy práci z domova, chce ministerstvo práce a sociálních věcí zaměstnavatelům „osladit”. [celá zpráva]

Nechápe tedy, proč by lidé pracující na home office měli podepisovat papír o bezpečnosti práce, že mají doma všechno v pořádku. Podobně mu není jasné, proč by mělo být právně zakotveno, že zaměstnavatel má svému pracovníkovi pořídit potřebné vybavení.

„Vždyť to je tak normální, všední věc již deset let, že to snad nestojí ani za zmínku. Každý zaměstnavatel chce, aby zaměstnanec pracoval produktivně, tedy měl co nejrychlejší internet, a bezpečně, aby cestou nezmizela data. Rád to zaplatí, stejně jako to dělá dnes,” dodal.

Bude ochranka chránit prodavačky i před stresem?

Nepochopení vyjádřila i prezidentka Asociace poskytovatelů personálních služeb Jaroslava Rezlerová. Není podle ní jasné, jak bude zaměstnavatel u někoho doma kontrolovat, zda má správnou židli či hasicí přístroj.

Rezlerová sice na jednu stranu chápe snahu o ochranu, bezpečnost a zdraví zaměstnanců, na druhé straně má z novely jisté obavy. Bojí se například, že pokud by zaměstnanci přespříliš trvali na proplácení nákladů za internet či topení, a kontroly práce by příliš horlivě hlídaly dodržování všech bodů, tak by zaměstnavatele donutily tento benefit zrušit.

Připustila ovšem, že pro některé zaměstnance to může být pojistka proti možnosti, že by na ně vedení chtělo přenést své náklady.

„Vůbec si neumím představit v praxi, jak by měl v těchto případech zaměstnavatel kontrolovat, zda má jeho zaměstnanec doma dobrou židli, stůl u okna, a instalovat mu doma hasičský přístroj. Ještě bych navrhla zakomponovat paragraf o tom, že zaměstnavatel v bytě zaměstnance musí zajistit zelené cedulky s označením umístění lékárničky a směrovkami k únikovému východu,” dodala.

Podle Burkoviče je ovšem nejpřekvapivějším paragraf o povinnosti zaměstnavatele zajistit zaměstnanci nestresující prostředí. „Takže například podle představ ministerstva práce a paní ministryně nejen nyní, v době předvánočních nákupů, vyhodí vedoucí prodejny za přispění ochranky každého otravného zákazníka, který by jen zvýšil na prodavačku hlas nebo se čehokoliv dožadoval,” ilustroval na příkladu svoje nepochopení.

Pomoc v případě izolace

Novelu zákoníku práce ve čtvrtek na tiskové konferenci hájila ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová (ČSSD). Kontroverzní je přitom především část týkající se „home office”, tedy práce z domova. Ministryně upřesnila, že kritika, která se na ni v posledních dnech snesla, je do jisté míry dána špatnou interpretací textu.

Upřesnila, že nový zákoník práce má za úkol zajistit zaměstnanci bezpečné pracovní prostředí, a to i ve chvíli, kdy pracuje z domova. Dodala, že ovšem nikdo nebude chodit kontrolovat, zda tam má či nemá kluzkou podlahu. Postačit by k tomu mělo prohlášení, že doma je bezpečno. Dalším kritizovaným bodem bylo, že zaměstnavatel má zajistit svému „člověku” potřebné vybavení pro práci, tedy připojení či mobilní telefon a paušál. Podle Marskové jsou oba tyto body již součástí stávajícího zákoníku práce.

Jedinou novinkou podle ministryně je, že člověk pracující z domova bude mít šanci požádat zaměstnavatele o účast na školení či na poradě, když se bude cítit izolovaný. Vedoucí v takovém případě má vyhovět.