„Letadlo jsme letos přemístili od sportovní arény v Ostravě-Zábřehu do Dolní oblasti Vítkovice, kde na něm již pracují odborníci. V současnosti rekonstruují jeho exteriér. To znamená, že opravují vnější část letadla, což není vůbec jednoduché. Testují se například různé materiály a barvy, aby letoun vypadal pořád věrohodně,“ sdělila Právu Eva Kijonková, mluvčí sdružení DOV, která letadlo vlastní.

Dodala, že po rekonstrukci vnějšího pláště stíhačky přijde na řadu její vnitřní část.

„Kromě toho, že se interiér opraví, tak se v něm dobudují interaktivní prvky. Půjde o to, aby návštěvník, který si do něj vleze a sedne, tak aby měl dojem, že opravdu letí nad Moravskoslezským krajem. Samozřejmě letadlo bude stále stát na místě, půjde o virtuální přelet. Z vojenského letadla tak vznikne interaktivní exponát,“ upřesnila Kijonková.

Do Ostravy letadlo přivezl speciální kamión

Stíhačka MIG 21, tedy Mikojan-Gurevič, je bojový letoun ruské konstrukce, který naše armáda využívala zhruba od počátku 60. let minulého století. Samozřejmě jde o již vyřazené letadlo s rozpětím křídel 7,15 metru a délkou 15,76 metru. Jeho výška je 4,1 metru.

„Do Ostravy jej před čtyřmi lety z Prahy vezl speciální kamión jako nestandardní nadrozměrný náklad,“ připomněla ještě Kijonková. Dodala, že k jeho zvednutí tehdy přepravci použili jeřáb s nosností 35 tun.

MIG 21 je nejvíce a nejdéle vyráběný nadzvukový letoun, který byl zařazen do výzbroje armád zhruba padesátky států na celém světě. Československá lidová armáda a později Armáda České republiky jej využívala od roku 1961 do roku 2005. Licenčně se bojový letoun vyráběl v průběhu let 1963 až 1972 ve firmě Aero Vodochody.