Zemanův mluvčí Jiří Ovčáček za viníka označil špatné počasí a dispečery Řízení letového provozu ČR (ŘLP). To ovšem ŘLP, které spadá pod resort dopravy, zásadně odmítá. „Ministr Ťok tu věc prověří a o výsledku bude 21. října informovat při přijetí u prezidenta Zemana,“ řekl v pondělí mluvčí MD Tomáš Neřold s tím, že schůzka Ťoka se Zemanem byla na 21. října naplánována už dříve a s bratislavskou kauzou nesouvisí.

Řízení letového provozu ČR nadále popírá, že by jeho dispečeři zavinili zpoždění prezidentova speciálu. „Naše vyjádření, že letadlo s českou delegací nebylo na pražském letišti žádným způsobem zdrženo a že při letu nepanovalo špatné počasí, zůstává v platnosti,“ potvrdil v pondělí Právu mluvčí ŘLP Richard Klíma.

Letiště: Vše šlo podle plánů

Ovčáčkovo zdůvodnění zpochybnila i mluvčí bratislavského letiště Veronika Ševčíková. „Všechny lety byly vybavovány podle letových plánů. Nezaznamenali jsme žádné nestandardní povětrnostní podmínky,“ sdělila ČTK Ševčíková.

Také zdroje ČTK z vojenského prostředí odmítají možnost, že by za zpožděním byly technické potíže letounu. Faktem však je, že česká delegace v čele se Zemanem dorazila 13. října na pietní akt na Bratislavském hradě až v 11 hodin 44 minut. Tedy ve chvíli, kdy už kondolence končily.

Challenger CL-601 z vládní letky

Challenger CL-601 z vládní letky

FOTO: Armáda ČR

Českému rozhlasu Ovčáček v pátek sdělil, že prezidentský let netradičně startoval místo z vojenského letiště Praha-Kbely z Letiště Václava Havla. „Podle informací, které zatím máme, dalo ŘLP přednost jinému letu. Prezidentský let tak musel čekat na odletové dráze,“ prohlásil Ovčáček. A serveru Aktuálně.cz řekl, že na zpoždění se podílelo počasí a neblahou roli hrálo i Řízení letového provozu.

Zda Ovčáčkova slova na adresu ŘLP odpovídají skutečné situaci, má tedy nyní zjistit Ťok. V každém případě však bylo zbytečným rizikem naplánovat cestu do Bratislavy bez větší časové rezervy, i když to podle Zemanova mluvčího vyplývalo z domluvy se slovenskou stranou.