Zrušení nulové tolerance k alkoholu za řídítky odmítá ministerstvo dopravy, rozhodne o něm ale Sněmovna, v níž se podobné úpravy zatím prosadit nepodařilo.

Předloha má uzákonit, že by cyklisté na cyklostezkách, v obcích a na silnicích třetí třídy mohli mít až 0,8 promile alkoholu v krvi, pokud pojedou na jízdním kole sami.

Další podmínkou je to, že alkohol nevyloučí jejich schopnost řídit kolo. Pokutu za jízdu na kole pod vyšším vlivem alkoholu novela zachovává, snižuje ji ale ze současných 2 500 až 20 000 korun na nejvýše 500 korun.

U poslanců nejspíš narazí

Ve Sněmovně Škromachův návrh příliš šancí nemá. Podporu mu totiž nevyjadřují ani jeho straničtí kolegové.

„Asi nebudeme mít všichni poslanci stejný pohled na věc, nepředpokládám, že bychom měli ambici sjednotit hlasování. V této věci se asi klub rozdělí,“ řekl Právu šéf klubu soc. dem. Roman Sklenák s tím, že sám je spíš proti návrhu.

Negativně se k návrhu staví i ANO, řekl Právu šéf jeho klubu Jaroslav Faltýnek. „My jsme k tomu zatím říkali spíš ne. Ale probereme to ještě na klubu,“ řekl Právu.

Novinka se nelíbí ani předsedovi klubu KSČM Pavlu Kováčikovi. „Podle mého to prolamuje princip nulové tolerance alkoholu na silnici,“ řekl Právu. Obává se, že po povolení alkoholu pro cyklisty může následovat snaha povolit trochu alkoholu v krvi i řidičům automobilů. S tím by Kováčik nesouhlasil. „Klub o tom však ještě nejednal,“ zdůraznil.

Změna se nezdá ani předsedovi poslanců hnutí Úsvit Marku Černochovi. „Chápu argument, že jede někdo na výlet na kole a dá si pivo. Já osobně jsem ale za volantem nebo na kole proti jakémukoli množství alkoholu v krvi,“ napsal Právu.

Proti zákonu se vyslovil i poslanec TOP 09 Martin Plíšek. „Alkohol na každého působí jinak a opilý cyklista může být také nebezpečný v silničním provozu. Měla by se o tom vést odborná diskuze a toto téma by nemělo být jen předmětem předvolebního populismu navrhovatelů,“ napsal Právu.

TOP 09 však není v názoru jednotná. „Osobně bych pro to asi hlasovat uměl, ale třeba mi naši bezpečnostní experti tento názor rozmluví,“ řekl Právu předseda strany Miroslav Kalousek. „V případě motorových vozidel mám jasno o nulové variantě,“ zdůraznil.

Lidovci i ODS by byli pro

I KDU-ČSL bude o návrhu ochotna jednat. „Za sebe mohu říct, že vinařská cyklostezka, kde cyklista nemůže ani ochutnat, mi nedává smysl. Stejně jako malé pivo desítka s člověkem, který podává sportovní výkon, by neměla zamávat,“ řekl Právu předseda lidoveckého klubu Jiří Mihola.

„Jsem pro mírnou toleranci, zejména na trasách, kde je minimální nebezpečí. Obávám se ale, zda jsme schopni udržet tuto disciplínu. Tragédií na silnicích je tolik, že bychom měli pečlivě zvážit všechna rizika,“ dodal.

Trochu vína nebo piva by na silnicích dovolil i šéf poslanců ODS Zbyněk Stanjura. „Já jsem pro povolenou hladinu alkoholu 0,5 promile tak, jak to platí ve více než 20 evropských zemích, např. Německo, Rakousko, Polsko, Belgie,“ napsal Právu.