Diskusi o metodách mediální propagace Jihomoravského kraje rozpoutal nedávno článek Mladé fronty Dnes (MfD). Deník se zaměřil na osobu skrytou za e-mailovou schránkou pojmenovanou po Lucii Proutníkové. Z adresy několik let chodila médiím vyjádření hejtmana Michala Haška (ČSSD) i avíza na akce s jeho účastí. Podle MfD i podle svědectví bývalé oficiální mluvčí kraje Denisy Kapitančikové žádná Proutníková neexistuje a e-maily rozesílala lobbistka Mrencová.

Smlouvy prý kraj prověří

Hašek a současná mluvčí kraje Eliška Windová poskytli médiím postupně několik vyjádření. Windová minulý týden uvedla, že kraj spolupráci s Janou Mrencovou nepopírá. Hašek v pondělí novinářům řekl, že kraj nemá přímou smluvní spolupráci s Mrencovou, ale s Marketingovým centrem Profil. Z úterních informací od Windové plyne, že v letech 2011 až 2013 kraj uzavíral smlouvy i s Producentským centrem Profil.

Marketingové centrum Profil ovládá podle dat z obchodního rejstříku Skácel, který je druhem Mrencové, v Producentském centru je Mrencová prokuristkou a se Skácelem je ve firmě také společnicí.

Hašek také v pondělí uvedl, že Mrencovou zná, ovšem o žádné Proutníkové nic neví. Otázku e-mailové schránky zaštítěné virtuálním jménem by podle něj měla vysvětlit příslušná mediální agentura. Hašek také uvedl, že kraj zpětně prověří smlouvy s Profilem a jejich výstupy včetně dokladů.

"Tam, kde ta dokladace nebude dostatečná, bude agentura vyzvána k tomu, aby ji doplnila. Pakliže tak neučiní, krajský úřad bude požadovat navrácení adekvátní části poskytnutého plnění finančních prostředků," uvedl Hašek.

Pseudokauza, tvrdí hejtman

Celou kauzu "falešné mluvčí" označil za účelový předvolební útok. "Je konstruována pseudokauza, která má Michala Haška znevěrohodnit a má ze mě udělat lháře," uvedl Hašek.

Strana zelených a piráti minulý týden vyzvali Haška k rezignaci na funkci hejtmana i na místo v čele kandidátky ČSSD. Vysvětlení chtěli také zástupci koaliční KDU-ČSL. Hašek odstoupit odmítl a v pondělí jej podpořilo předsednictvo krajského výboru ČSSD. Hašek se domnívá, že současný přístup kraje k propagaci je úsporný. Kraj totiž oproti dřívějšku nevydává vlastní periodikum.