Jde sice jen o lesní či polní cesty, místní komunikace, cyklostezky nebo turistické trasy, ty ale tvoří 65 procent dopravní sítě v Česku – republiku protíná zhruba 120 tisíc kilometrů takových cest.

Při využití nových poznatků lze ušetřit až 35 procent odhadovaných nákladů na projekt. Mendelova univerzita vytvořila i počítačový program, který radí, jak postupovat při plánování stavby cesty.

Zbytečný luxus v lese

„Projektanti nízkokapacitních cest neměli dosud k ruce žádný návod, který by jim sloužil alespoň jako vodítko,“ řekla Právu spolutvůrkyně metodiky Lenka Ševelová.

Do budování těchto komunikací investuje stát, kraje, radnice a majitelé lesů i polí stovky miliónů korun ročně. Dosud v této oblasti panoval zmatek. Někteří stavebníci postupovali podle předpisů pro budování silnic vyšších tříd, které jsou ale mnohem přísnější.

Za svoji novou místní komunikaci pak ale investoři zaplatili více, než bylo nutné. Mnohdy stačí postavit místo asfaltové cesty pouze štěrkovou, která pro plánovaný provoz zcela postačuje.

Stačilo jen vzít v potaz podloží pod novou silnicí a to, zda bude využívána trvale nebo jenom sezónně, a samozřejmě zvolit ten správný materiál pro stavbu silnice.

„Šetříme i materiál. Cesty jsou ekologičtější, protože již nevozíme do lesa na jejich stavbu zbytečně velké množství neobnovitelného materiálu,“ řekl Právu Martin Urbanec z jihomoravského pracoviště státního podniku Lesy ČR.

Firma nedávno naplánovala stavbu sedmi nových cest v tomto regionu. Využitím poznatků brněnských výzkumníků na nich ušetřila celkem 1,7 miliónu korun.

Peníze budou na další stavby

Dříve než výzkumníci nabídli seznam rad stavebníkům, sami si podle nich postavili v lesích u Bílovic nad Svitavou na Brněnsku cestu Kuběnku. Jde o silnici na odvoz dřeva. Testují odolnost této vozovky a hledají nové metody zlepšení stavu jejího podloží.

Projektová společnost Regioprojekt byla jednou z prvních, která již podle nových postupů navrhla stavbu nízkokapacitních silnic. Na záměru stavby patnácti komunikací ušetřila osm miliónů korun. Na vytvoření nové metodiky se společně s vědci podíleli projektanti i stavební firmy.

Část veřejnosti dlouhodobě kritizuje špatný stav nejen hlavních silničních tahů, ale také místních komunikací v Česku. Jejich správci se hájí tím, že na opravu a budování nových cest nemají peníze. Ty by ale podle odborníků mohli ušetřit právě díky novému softwaru z Brna.