Hlavní obsah

Generál Boček v 93 letech opět usedl do spitfiru a pilotoval

Právo, Novinky, Oldřich Danda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Londýn
Aktualizováno

Neuvěřitelný návrat po sedmdesáti letech zažil válečný veterán Emil Boček. Ve svých 93 letech se znovu proletěl v letounu Supermarine Spitfire, v kterém za války jako pilot československé perutě britského královského letectva (RAF) bojoval proti nacistickému Německu.

Foto: Oldřich Danda, Právo

Emil Boček krátce po přistání

Článek

„Bylo to fantastické po sedmdesáti letech znovu letět ve spitfiru,“ rozplýval se generál po dvacetiminutovém letu nad letištěm Biggin Hill v Londýně. Letoun pilotoval britský pilot, ale českému generálovi ve vzduchu na chvíli půjčil řízení.

„Na to se nezapomíná, sice bych nemohl dělat akrobacii nebo přistát, ale létat jsem nezapomněl,“ řekl hloučku českých a britských novinářů, kteří se na výjimečný let přišli podívat.

Boček ve čtvrtek na  londýnském letišti Biggin Hill usedl do dvoumístného Spitfire IX, 9G-Q (MJ627).

Foto: Oldřich Danda, Právo

Generál Emil Boček po přistání

Splnění přání ještě jednou se proletět v legendárním letounu mu umožnila Česká mincovna, která celou akci platila při příležitosti vydání mincí s motivy letounů, na kterých Čechoslováci v RAF za války létali.

Akci spoluorganizovala česká armáda s Czech Spitfire clubem, Nadačním fondem Air Maršála RAF Karla Janouška, Křižovníky s červeným srdcem - Cyriaky a Leteckým klubem generála Janouška.

Fandit mu přiletěl i velitel vzdušných sil české armády Libor Štefánik a kardinál Dominik Duka, který v místní vojenské kapli sv. Jiří sloužil mši za československé piloty a členům londýnského klubu RAF věnoval kopii Pražského Jezulátka.

Foto: Karel Čapek, ČTK

Válečný veterán Emil Boček

Boček vyrazil bojovat o vánocích roku 1939 ve svých 16 letech, aniž by cokoli doma řekl. Přes Slovensko, Maďarsko, Řecko a Turecko se dostal do Bejrútu a odtamtud lodí do Francie, kde zažil už jen ústupové boje. Poslední lodí se pak dostal do Británie, kde vstoupil do RAF a pracoval jako mechanik, i když snil o létání. To se mu nakonec splnilo. Britské velení ho poslalo na výcvik do Kanady. Do Británie se vrátil na podzim roku 1944 a ihned se zapojil do boje, jako pilot spitfiru československé 310. stíhací perutě létal jako doprovod bombardérů.

V roce 2010 mu byl prezidentem Václavem Klausem propůjčen Řád Bílého lva.

Foto: Karel Čapek, ČTK

Válečný veterán Emil Boček po příletu do Londýna.

Česká mincovna každoročně vydává pamětní mince, kterými československé piloty připomíná. Letos v září budou na zlatých a stříbrných mincích vyraženy čtyři letouny, které Čechoslováci za druhé světové války pilotovali.

Foto: Karel Čapek, ČTK

Dvoumístná stíhačka Supermarine Spitfire po přistání

"Znovu připomeneme příběhy hrdinů, kteří se postavili hrozbě nacismu a zvítězili. Muži jako Emil Boček jsou pro nás žijícími legendami. Proto jsme se rozhodli v rámci našich aktivit splnit jeho přání a umožnit mu společně s dalšími partnery opět vzlétnout," uvedl Aleš Brix, obchodní ředitel České mincovny.

Boček v předvečer letu v rozhovoru pro Český rozhlas uvedl, že nestojí o to, aby jej někdo „svezl”. I ve svém věku totiž ještě občas malé letadlo pilotuje. „Akorát ten spitfire je rychlejší než ty druhý mašiny,” shrnul lapidárně svůj pohled.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám