„Airbusy by poté měly být schopny provozu v rizikových oblastech. Byl by to stejný systém, který využíváme v letounech CASA, když létáme na Sinaj nebo do Mali,“ řekl Právu první zástupce náčelníka generálního štábu Jiří Baloun.

KOMENTÁŘE DNE:

Očima Saši Mitrofanova: Stín Akély nad Putinem

Ochranu proti raketám pro čtyři stroje CASA koupilo ministerstvo obrany v roce 2011 za 150 miliónů korun. V strojích CASA  systém DAS varuje před ozářením radarem a má výmetnice klamných cílů.

I airbusy, které nejvíce slouží k dopravě politiků a vojáků do misí, by měly být opatřeny balistickou ochranou, ale měly by dostat i speciální zařízení, které bude vystřelovat v případě útoku klamné cíle, zvané mezi vojáky „horké cihly“.

„Jde o sofistikovaný systém ochrany proti zaměřování a působení cílů, jak ze země, tak ze vzduchu,“ dodal generál.

Vojáci i politici ochranu ocení nejen na cestách do Afriky, ale hlavně do Afghánistánu nebo výbušné Sýrie a Iráku, kam budou v příštích letech často létat instruktoři iráckých pilotů a techniků.

Vojenské transportní letadlo CASA C-295M na letišti Praha Kbely

Ochranu proti raketám pro čtyři stroje CASA koupilo ministerstvo obrany v roce 2011 za 150 miliónů korun.

FOTO: Jan Handrejch, Právo

Tzv. vládní letka se skládá ze dvou proudových Airbusů A-319, jednoho tryskáče Challenger CL-601, dvou proudových Jak-40, čtyř vrtulových transportních letounů CASA-295M a šesti vrtulových L-410.

Vojáci by chtěli pořídit ještě dva nové stroje CASA a také dva střední transportní letouny kategorie amerického čtyřmotorového letounu Hercules C-130. „Šlo by o letadla střední velikosti, která by měla schopnost přepravovat vozy Iveco či nákladní vozy,“ uvedl generál Baloun. Dodal, že s nákupem těchto strojů počítají až po roce 2020.

Politici létají dvakrát víc

O stavu vládní letky ve středu jednal branný výbor Sněmovny. Podle armádních statistik loni výrazně vzrostl počet letů ústavních činitelů. Armádní piloti vládních tryskových letounů minulý rok celkově nalétali 2400 letových hodin, z toho s politiky 1250 hodin.

Např. s airbusy loni letěli ústavní činitelé do zahraničí 900 letových hodin, předloni to bylo přitom jen 483 hodin. Také počet letových hodin challengerem se zdvojnásobil ze 159 na 319.

Poslanci chtěli také vědět, jak má armáda zajištěn servis letounů. Nedávno totiž během cesty poslanců do Indonésie, kdy se porouchal jeden z palubních přístrojů, vyšlo najevo, že obrana nemá podepsanou dlouhodobou servisní smlouvu, což opravu daleko v zahraničí ztížilo.

Airbus A319 České armády

Airbus A-319 České armády

FOTO: Alex Švamberk, Novinky

Najít servisní firmu se ministerstvu nedaří již od roku 2013. Loni muselo odpískat již druhou soutěž na sedmiletý servis za půl miliardy korun. Antimonopolní úřad ale ministerstvo přiměl, aby výběrové řízení znovu otevřel.

Podle šéfky vyzbrojovací sekce ministerstva obrany Jitky Nalevajkové by vláda měla v nejbližší době schválit novou výběrovou komisi. Do doby než se zamotaná situace vyřeší, obrana musela sepsat provizorní rámcovou dohodu na akutní opravy s Czech Airlines Technics za 80 miliónů korun.

Prototyp modernizovaného dopravního letounu L 410 NG

Prototyp modernizovaného dopravního letounu L 410 NG

FOTO: Aleš Fuksa, Právo

Potíže neprovázejí pouze výběr opravárenské firmy pro airbusy. Roky obraně trvalo podepsání smlouvy na servis letounů CASA. Také se ministerstvu nedaří najít opravárenskou firmu pro letouny L-410. Dohodu s kunovickou firmou Aircraft Industries zkomplikovala insolvence podniku. [celá zpráva]