Letoun přepraví do západoaustralského Perthu zhruba 120 tun těžký turbogenerátor, který vyrobila plzeňská strojírna Brush Sem.

KOMENTÁŘE DNE:

Očima Saši Mitrofanova: Stín Akély nad Putinem

Celkem 84 metrů dlouhý antonov s rozpětím křídel přes 88 metrů bude muset po cestě do Austrálie třikrát doplňovat palivo, protože naložený uletí maximálně 4000 kilometrů. Podle plánu má mít mezipřistání v Turkmenistánu, Indii a Indonésii. Informovala o tom přepravní společnost DB Schenker.

Antonov An-225 Mrija odletěl ve čtvrtek před 06:30 z pražského Letiště Václava Havla.

Antonov An-225 Mrija odletěl ve čtvrtek před 06:30 z pražského Letiště Václava Havla.

FOTO: David W. Cerny, Reuters

Po přistání v Perthu generátor pojede zbytek cesty do rafinerie v západní Austrálii po silnici. Po dálnici cestoval rozměrný náklad v noci na středu také z Plzně do Prahy.

Do největšího dopravního letounu světa Antonov An-225 Mrija nakládali 11. května na ruzyňském letišti v Praze 120tunový turbogenerátor vyrobený v plzeňské firmě Brush SEM. Přepraven bude do australského Perthu.

Do největšího dopravního letounu světa Antonov An-225 Mrija nakládali 11. května na ruzyňském letišti v Praze 120tunový turbogenerátor vyrobený v plzeňské firmě Brush SEM.

FOTO: ČTK

Generátor je dlouhý 8,8 metru, široký víc než 3,5 metru a na výšku měří téměř 3,2 metry. Neveze ho loď, ale letadlo kvůli tomu, že ho australská rafinerie chtěla mít na místě rychle. Do letadla generátor naložily dva jeřáby, dovnitř ho posunuly s pomocí speciální 40 metrů dlouhé rampy.

Náklad se do antonova dostává netypicky zpředu, po odklopení části trupu pod pilotní kabinou.

Náklad se do antonova dostává netypicky zepředu.

FOTO: ČTK

Antonov-225 Mrija je nejdelším a zároveň nejtěžším letounem, jaký kdy byl zkonstruován. Maximální vzletová hmotnost může dosáhnout až 640 tun. Navržen byl pro přepravu sovětského raketoplánu a části nosné rakety. Vyroben byl pouze jediný stroj.

Porovnání největších letadel

Porovnání největších letadel

FOTO: koláž Novinky.cz

Do Prahy tento letoun přiletěl poprvé v roce 1989, když se vracel s raketoplánem Buran připevněným k trupu z letecké přehlídky v Paříži. Naposledy se v českém hlavním městě objevil v roce 2006, když převážel z Berlína do Číny turbíny. Počátkem loňského roku přepravoval obrněnou techniku z ostravského letiště do Afriky.