„Domnívám se, že Česká televize by neměla být veřejnoprávní, ale státní institucí, že by koncesionáři neměli platit 135 korun měsíčně za její provoz, že by tento provoz měl být hrazený ze státního rozpočtu, protože v současné době je Česká televize pouze hlásnou troubou jedné jediné politické strany, která se jmenuje TOP 09,“ uvedl Zeman.

KOMENTÁŘE DNE:

Očima Saši Mitrofanova: Stín Akély nad Putinem

ČT podle něj navíc neřídí generální ředitel Petr Dvořák, ale „nejrůznější úředníci na nižších postech“. Televize by měla podle prezidenta být státní, protože pojem veřejnoprávnosti v sobě obsahuje „nedostatky veřejné a soukromé televize.“

Pro financování ČT ze státního rozpočtu je i šéf ANO Andrej Babiš. Novinářům řekl, že by byl pro to, aby televizi platil stát, protože „lidi by tím ušetřili”.

Poznamenal, že provoz ČT a Českého rozhlasu stojí koncesionáře ročně zhruba 7,2 miliardy korun, přitom nad hospodařením institucí mají dozor pouze jejich rady, kde jsou zastoupeny jen „tradiční strany”. V radách by podle Babiše měly zasedat pouze nezávislé osoby, jako tomu je například v Německu.

Jsem dalek toho, abych se mstil tím způsobem, že bych chtěl Českou televizi zavřít nebo zestátnitMiroslav Kalousek, předseda TOP 09

Předseda TOP 09 Miroslav Kalousek Novinkám řekl, že ho poslední výpad prezidenta proti ČT nepřekvapil.

„Útoky pana prezidenta a jeho spojenců na veřejnoprávní média jsou častým folklórem. Oni si nepřejí ani pluralitní demokracii ani svobodu slova. Logicky jim veřejnoprávní média překáží. Proto ti, kteří si svobodu slova přejí, nesmějí dopustit ani privatizaci, ani zestátnění veřejnoprávních médií, protože nelze připustit, aby byly v rukou propletené moci oligarchů a státu,“ řekl Kalousek.

Rozhodně odmítl, že by ČT jeho TOP 09 stranila. „Já se často koušu vzteky do různých částí těla, když sleduji televizní zpravodajství. Ale na rozdíl od pana prezidenta jsem dalek toho, abych se mstil tím způsobem, že bych chtěl Českou televizi zavřít nebo zestátnit,” dodal Kalousek.

Mluvčí: Poplatky znamenají nezávislost

„Česká televize jako ostatní veřejnoprávní média poskytuje službu veřejnosti, nikoli politickým stranám či jednotlivým představitelům státu," uvedla mluvčí ČT Alžběta Plívová.

Podle ní naopak financování z koncesionářských poplatků zajišťuje nejvyšší míru nezávislosti veřejnoprávních médií na politických stranách.

Zároveň uvedla, že tvorbu televize není možné zplošťovat jen na zpravodajství. Česká televize je největším producentem původní dramatické tvorby, dokumentů, vzdělávacích, sportovních a jinak zaměřených pořadů, dodala.

Generální ředitel ČT Petr Dvořák uvedl, že Zeman funkci televize nepochopil: "Prezidentovy snahy o zestátnění České televize jsou nepochopením úlohy a funkce medií veřejné služby ve 21. století. Model statní televize se nehodí ani do českých, ani do evropských podmínek, ale spíše někam hodně na východ."

Zemanovu kritiku odmítl i zástupce šéfredaktora zpravodajství ČT František Lutonský. Na Twitteru zveřejnil přehled výroků zástupců politických stran z druhé poloviny loňského roku. Z nich vyplývá, že v citovanosti je na prvním místě vládní ČSSD. TOP 09 je podle Lutonského až pátá v pořadí za KSČM.

Poplatky na charitu

Zeman se do sporu s Českou televizí dostal už několikrát. Loni v březnu během návštěvy Plzeňského kraje také naznačil spojení mezi ČT a TOP 09 a navrhl i zrušení koncesionářských poplatků. Lidé je mohli posílat raději na charitu.

V roce 2014 pak oznámil, že se nebude jako host účastnit diskusního pořadu Otázky Václava Moravce. Zdůvodnil to tím, že moderátor Václav Moravec lhal, když tvrdil, že Zeman v době, kdy byl premiérem, měl v kabinetu politické náměstky ze sociální demokracie.

Další pře se týkala výpadku přímého přenosu při předávání státních vyznamenání v době projevu prezidenta. Podle ČT výpadek způsobil hradní jistič, chyba nebyla na straně televize. [celá zpráva]

Přímo projev prezidenta pak byl jádrem dalšího sporu. V reportáži o něm totiž chyběla jeho část, v níž Zeman nelichotivě hovořil o podnikateli Zdeňku Bakalovi. [celá zpráva]

Ovčáčkova ČST

Loni v dubnu Hrad kritizoval Českou televizi za to, že neodvysílala přímý přenos tiskové konference mluvčího prezidenta Jiřího Ovčáčka.

Ovčáček se do ČT často opírá zejména na svých profilech na sociálních sítích. Prezidentův mluvčí zpochybňuje objektivitu informací a označuje Českou televizi jako ČST Praha - tedy zkratkou, která odkazuje na cenzurovanou Československou televizi, která vysílala v komunistickém Československu.