Vyplývá to z rozhodnutí soudu. Kasační stížnost nemá odkladný účinek, vedení letiště tak pokračuje v přípravách projektu, který měl být podle původních plánů hotov už letos.

Obce mají strach například z nadměrného hluku a dopadu na podzemní vody. I ministerstvo životního prostředí podalo stížnost, v níž jako důvody uvádí nesprávné posouzení právních otázek týkajících se hydrologie a hluku. Rozsudek, který napadlo kasační stížností, považuje za nepřezkoumatelný pro jeho nesrozumitelnost.

Petr Holeček (za STAN), starosta Kralup nad Vltavou, které proti rozšíření letiště také bojují, ve středu řekl, že se vedení města poradí s právníky a příští týden je plánováno jednání starostů dotčených obcí. Kromě Kralup usnesení odmítlo kasační stížnosti obcí Zlončice, Dolany, Panenské Břežany, Bašť, Kozomín, Líbeznice, Měšice, Postřižín, Úžice, Máslovice a Chvatěruby.

Pracuje se na přivaděči

Ke kasační stížnosti ministerstva životního prostředí Letiště Vodochody připravuje vyjádření. Pokračuje také proces aktualizace rozhodnutí úřadů, které budou potřeba pro žádost o stavební povolení. Dál se pracuje i na přípravách přivaděče na dálnici D8.

„V první řadě se chystá dopravní řešení a v druhém kole musíme doplnit věci, které se týkají letiště," řekl ve středu ředitel Letiště Vodochody Martin Kačur. S námitkami ohledně dopadů na podzemní vody a hluku se už letiště podle ředitele vypořádalo v aktuální dokumentaci projektu.

Ministerstvo vydalo kladný posudek EIA Letišti Vodochody před dvěma lety. Kvůli stížnostem starostů okolních obcí, kteří podali 40 podnětů, úřad začal své stanovisko prověřovat. Poté ho zrušil s tím, že obsahovalo procesní chyby v oblasti vodního hospodářství a nesprávné navýšení hlukových limitů o takzvanou korekci.

Rozšíření vyjde na tři miliardy korun

Zrušení EIA poté letiště napadlo u soudu. Městský soud v Praze se nejprve odmítl případem zabývat, Nejvyšší správní soud mu to ale nařídil, loni v prosinci pražský soud rozhodl, že posudek je platný.

Rozšíření letiště by mělo stát zhruba tři miliardy korun, využívat by ho měly privátní lety i nízkonákladové aerolinky.