V minulých volbách byl dominantou billboardů bývalý předseda coby kapitán lodi v kampani do Sněmovny nebo jako pankáč v prezidentských volbách.

„Politika se dnes stává vyhrocenou a populistickou, a my jsme se proto rozhodli kampaní apelovat na zdravý český rozum,“ řekl Právu předseda Miroslav Kalousek.

„Chceme férově říkat, že na většinu závažných problémů jednoduchá řešení nefungují, a když na ně budou lidé slyšet, tak se se zlou potáží, protože zjistí, že se krásně slibují, ale nedají se splnit,“ dodal.

Podle něj není potřeba ukazovat na šéfa ANO Andreje Babiše nebo na prezidenta Miloše Zemana, které TOP 09 často pranýřuje. „Je čas populistů a věrozvěstů jednoduchých řešení, problém je, že taková řešení neexistují,“ doplnil Kalousek.

ANO chce být pozitivní

Krajští a senátní kandidáti TOP 09 budou mít na plakátech své sliby, které budou vždy zakončeny heslem „silou rozumu“. Jedním z návrhů, které nabízí štáb, je např. „Vzepřeme se nesvobodě. Silou rozumu“. Podobný koncept volila strana i v roce 2012, kdy každé heslo zakončovalo zvolání „víc, než si myslíte“.

Také ve volebním štábu ANO mají napilno. Podle mluvčí hnutí Lucie Kubovičové mají už jasno v tom, že kampaň musí být pozitivní. „Každý krajský nebo senátní kandidát představí, co chce pro voliče udělat přínosného. Chceme se hlavně zaměřit na krajské zdravotnictví, silnice a školy,“ řekla Právu.

V kampani do sněmovních voleb v roce 2013 si ale ANO servítky nebralo. Zemi např. zaplavily billboardy s Babišem a s tvrzením, že zemi „řídí nemehla“ nebo „nejsme jako politici, makáme“.

Tento víkend se měli všichni kandidáti a vedení ANO sejít v Praze na Chodově, aby se představili voličům. Konferenci ale ANO, jehož šéf Babiš čelí kritice kvůli Čapímu hnízdu, posunulo. „V květnu chceme představit svoje billboardy a odstartujeme celou kampaň, proto jsme konferenci odložili,“ dodala Kubovičová.

ČSSD se v kampani vymezila vůči lídrovi hnutí ANO Andreji Babišovi.

ČSSD se v kampani vymezila vůči lídrovi hnutí ANO Andreji Babišovi.

FOTO: Tiskové oddělení ČSSD

Svou kampaň rozjeli již soc. demokraté. Na billboardech vyvěsili heslo: „Stát není firma. Je to společenství lidí.“ Tím popudili hlavně Babiše, který říká, že by chtěl zemi řídit jako firmu.

Zatím to vypadá, že strany budou pokračovat v trendu z minulých let, kdy i v krajských a senátních volbách dominovala celostátní témata. Před čtyřmi roky soc. demokraté bodovali např. heslem „Řekněte dost, Nečasově vládě“. Zaujali i billboardem kritizujícím církevní restituce, na kterém byly dvě ruce předávající si pytel peněz, jedna byla politikova a druhá biskupova s drahými prsteny.