Hlavní obsah

Stát chce razantně zvýšit pokuty pro řidiče. Průměrný plat už stačit nebude

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) zveřejnil v neděli v televizi Prima plán razantního zvýšení pokut za nejvážnější dopravní přestupky. Důvodem je rostoucí počet smrtelných nehod. Maximální pokuta má být 25 000 korun, nebude tak na ni stačit ani průměrná mzda zhruba 26 000, kterou ovšem stát ještě zdaní.

Foto: Petr Horník, Právo

Ministr dopravy Dan Ťok

Článek

„Na našich silnicích umírá 700 lidí ročně a tak jak číslo klesalo, tak už zase stoupá. Nevím čím to je, jestli jeto dáno tím, že se systém vyčerpal. Chceme se podívat na výchovu a samozřejmě ruku v ruce s výchovou musí jít represe,“ řekl Ťok s narážkou na plánované řidičské průkazy na zkoušku i na změny v autoškolách, protože z nich nevycházejí řidiči připraveni na reálný provoz. [celá zpráva]

„Za posledních patnáct let se ceník pokut a bodový systém neměnil. Nechceme zdražovat o patnáct dvacet procent. Chceme výrazně zdražit ty největší přestupky a bagatelní ponechat,“ řekl Ťok. Jmenoval také přestupky, kde by výše pokut měla radiálně stoupnout.

„Při nejvyšším překročení rychlosti o 40 km/h ve městě a 50 km/h mimo obec je nyní 5 000 až 10 000 ve správním řízení,“ řekl Ťok a dodal, že nyní to bude ve správním řízení 10 000 až 25 000 korun a blokově 5000. Plánuje také zavést systém dvakrát a dost, to znamená, že za tento přestupek by bylo šest bodů. „Po druhém přestupku by platil roční zákaz řízení,“ řekl Ťok.

Podobně vysoké pokuty by měly být za vjezd na přejezd, kde svítí červená. „Při zakázaném vjíždění na přejezd je to nyní 2500 až 5000 chceme navrhnout 5000 až 25 000,“ řekl Ťok a dodal, že bloková pokuta by opět měla být 5000. „Ty vyšší pokuty mají mít odstrašující charakter,“ dodal.

U blokové pokuty chce u těchto vážných přestupků jen jednu sazbu, aby nedocházelo ke zbytečnému handrkování. Rozpětí sazeb ale zrušit nemíní: „Bude to možné u těch menších bagatelních přestupků, takže tam může policista použít i domluvy, nejde o to, abychom vydělávali, ale aby se snížil počet obětí a nehod.“

Ťok současně uvedl svou představu: „Když udělám přestupek, měl bych být chycen a pykat.“ Zmínil, že se ve správním řízení stále nedaří vymáhat pokuty efektivně, i když se prodloužila z roku na dva doba promlčení.

Spor s Jančurou

Ministr také odmítal, že by šel někdy na ruku Radimu Jančurovi z Regiojetu. Tomu se nelíbilo, že provoz na trati R13 svěří Českým drahám, jak bylo notifikováno Bruselem. „Nelze, aby Jančura diktoval ministerstvu, jak má otevírat trh.“

Odmítl i klientelismus, protože Jančura podporuje ANO a sešel se s ním ministr financí Andrej Babiš za přítomnosti Ťoka: „Několikrát atakoval mne, několikrát atakoval Babiše, tak ten řekl, pozvěme si ho a vyslechněme si ho. To že Jančura potom prezentoval své představy jako dohodu, je jeho věc.“

„Mohu vám předložit několik SMS, kdy říká, že jsem největší škůdce a s ANO nechce mít nic společného. Já jsem měl výhrůžku, že budu mít kopku hnoje před ministerstvem každý den, protože jsem ..., ” doplnil Ťok.

Anketa

Jste pro razantní zvýšení pokut pro řidiče?
Ano
40,8 %
Je mi to jedno
1,5 %
Ne
57,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 17028 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám