Právě na přejezdu ve Studénce došlo letos v létě k tragické srážce Pendolina s polským kamiónem, jehož řidič vjel na koleje i přes to, že svítilo červené výstražné světlo. Auto pak uvízlo mezi závorami.

Video

BEZ KOMENTÁŘE: Nehoda Pendolina ze záznamu hasičů

Zdroj: HZS Moravskoslezského kraje

Při nehodě tři lidé zemřeli a 18 jich bylo zraněno. Řidiči kamiónu hrozí tři až deset let za mřížemi. České dráhy po něm budou vymáhat i celou hmotnou škodu, což je 158 miliónů korun.

„Od začátku tohoto roku bylo na dvou přejezdech na Novojičínsku, ve Studénce a Suchdole nad Odrou, které jsou zabezpečeny kamerami, zjištěno a potrestáno 200 řidičů. Ti přejeli na červenou,“ uvedl vedoucí Dopravního inspektorátu Nový Jičín Jaromír Stecula.

Potvrdil, že i když se obecně ví, že přejezdy jsou snímány kamerami se záznamem, tak počty řidičů překračujících zákon neklesají. „Nejčastější výmluvy jsou: 'Udělal jsem hloupost', 'Viděl jsem to, spěchám', nebo 'Já jsem to vůbec neviděl',“ prozradil.

Dopravní policista Jakub Mrozowski ukazuje, jak policie získává záznamy z kamer na železničním přejezdu ve Studénce.

Dopravní policista Jakub Mrozowski ukazuje, jak policie získává záznamy z kamer na železničním přejezdu ve Studénce.

FOTO: Pavel Karban, Právo

Pokud řidič poruší zákon vjezdem na přejezd v době výstražných světel nebo po spadnutí závor, dostane pokutu 2,5 tisíce korun a sedm bodů. Při recidivě je to 2,5 až 5 tisíc korun a zákaz řízení na jeden až šest měsíců.

„Míra represe, pro ty, kteří úmyslně porušují předpisy a vstupují či vjíždí na železniční přejezdy je minimální,“ míní hejtman Miroslav Novák (ČSSD).

Krátká lhůta uchování záznamu

Toho však ještě víc, jak řekl, dostalo, když zjistil, že kamerové systémy, které stály milióny, jsou v podstatě účinné maximálně tři dny po spáchání přestupku.

„Protože podle zákona na ochranu osobních údajů po třech dnech musí být záznam vymazán. To považuji za šílené a absurdní.“

Moravskoslezský kraj se tak bude snažit zaběhnutou praxi změnit, a to zvýšením sankcí i prodloužením doby na uchování záznamu. Změnu chce hejtmanství vyvolat buď podnětem na vládu, nebo zákonodárnou iniciativou.

Kamery, které dohlížejí na přejezd ve Studénce.

Kamery, které dohlížejí na přejezd ve Studénce.

FOTO: Pavel Karban, Právo

Aby zvýšil bezpečnost na přejezdech, přispěje příští rok Moravskoslezský kraj 750 tisíc na kamerové systémy na přejezdech v Jistebníku, Polance nad Odrou a Svinově.

„Těch přejezdů, které jsou vytipovány a připraveny k realizaci, začíná být celá řada. Původně jsme chtěli jít směrem Dolní Lutyně, Louky nad Olší a Mankovice. Nakonec jsme se dohodli, že pro nás bude větší prioritou řešit hlavní koridorovou trať. I s ohledem na Studénku. Jezdí tam Pendolino, Regiojet, jezdí tam celá řada rychlíků,“ vysvětlil náměstek hejtmana Daniel Havlík (ČSSD), proč byly vybrány právě přejezdy v Jistebníku, Polance a Svinově.

Podle něj jsou to klíčové přejezdy v kraji. „A troufám si tvrdit, že vzhledem k frekvenci železniční, autobusové i automobilové dopravy, patří k nejproblematičtějším.“

Technika by přestupek nahlásila

Havlík chce, aby SŽDC nainstalovalo na vytipované přejezdy nejmodernější technologie. Přivítal by, kdyby to bylo takové zařízení, které dokáže samo vyhodnotit, zda řidič spáchal přestupek, a pokud ano, odešle záznam například na policii.

„Chceme, aby to byly nejmodernější technologie na zjišťování hříšníků a jejich pokutování,“ doplnil.

Přejezd ve Studénce, na kterém došlo letos v červenci k tragické nehodě.

Přejezd ve Studénce, na kterém došlo letos v červenci k tragické nehodě.

FOTO: Pavel Karban, Právo

Generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle uvedl, že není problém přejezdy třeba i skenovat v případě, že na nich auto uvízne po spuštění závor.

„Je ale důležité, co s tou informací uděláte. Ve chvíli, kdy chcete, aby vlak zastavil, tak tu informaci předáte, ale musíte dát vlaku šanci před přejezdem zastavit bezpečně. Tím zákonitě musíte prodloužit dobu výstrahy na přejezdu,“ upozornil.

V Česku je víc než osm tisíc přejezdů a asi tři tisíce z nich je zabezpečených. Žádný ale nemá detekcí.

Tak vypadá záznam, který mají policisté z kamer nad přejezdem k dispozici.

Takto vypadá záznam, který mají policisté z kamer nad přejezdem k dispozici.

FOTO: Pavel Karban, Právo

„Chráníme železnici, chráníme vozidla, chráníme lidi před naprosto nezodpovědnými řidiči. Tvoříme něco, co de facto bude brzdit dopravu jenom proto, že někdo jede tak, jak nemá. Myslím si, že to je filozoficky špatně,“ poukázal Chrdle.