„Nízkoprocentní podíl biosložek v palivech moderním motorům neškodí. Na maximální povolenou koncentraci jsou stavěny,“ sdělil Právu ředitel divize paliv a maziv společnosti SGS Ladislav Fuka.

KOMENTÁŘ DNE:

Jak probíhá Zemanova prezidentská nekampaň - se svoláním první schůze Sněmovny čekal až do nejzazšího možného termínu, vláda tak nejspíš požádá o důvěru až těsně před prvním kolem prezidentských voleb, píše Jiří Pehe. Čtěte zde >>

„K poškození motoru vlivem paliva ale může dojít z důvodu odchylky některého parametru paliva od požadavku výše uvedených norem,“ řekl Právu David Haidinger z oddělení komunikace Škody Auto.

Jak už Právo informovalo, servisy a pojišťovny potvrzují, že v důsledku nekvalitního paliva se setkávají s destrukcemi motorů, přičemž v některých servisech majitelům vozů výslovně tvrdí, že za to může biosložka. Vyvolalo to značnou odezvu mezi čtenáři Práva a Novinek.cz.

Vina distributorů?

Někteří se domnívají, že servisy v barvách některých automobilových značek mnohdy svedou vady motorů, za něž může ve skutečnosti výrobce, na nekvalitní palivo, které se velmi těžko prokazuje. „Autoservis vyhodnotí palivo leckdy amatérsky, jako nevyhovující, ačkoli tomu tak ve skutečnosti není,“ řekl Fuka.

Je-li vozidlo ještě v záruce, značkové servisy opraví nebo vymění motor v rámci garance.

Pokud už uplynula, lze uplatnit úhradu nákladné opravy u pojišťovny, má-li motorista sjednané havarijní pojištění.

Pokud se řidiči podaří ukázat na konkrétní pumpu, pojišťovna iniciuje laboratorní prověrky, a pokud ty potvrdí, že prodává špatné palivo, náklady na opravu pojišťovna vymáhá po pumpě, potvrdila Právu mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

Jenže tyto případy jsou výjimkou. Většinou se totiž nekvalitní palivo naředí se zbytkem v nádrži, motor se poškozuje postupně a může trvat i měsíce, než zhasne, a řidič si už pak těžko vzpomene, kde tankoval.

„Pančování nekvalitními příměsmi je bohužel běžnou praxí mnoha distributorů. Je ovšem absolutně vyloučené, aby automobil poškodil zákonný obsah biosložky v pohonných hmotách,“ napsal Právu předseda Svazu lihovarů ČR Oldřich Reinbergr.