Nový letoun používá motor FJ44-4M firmy Williams International a avioniku postavenou na multifunkčních displejích firmy Genesys Aerosystems a HUD displeji společnosti SPEEL Praha.

"Nová technika zlepší výkony letounu a prodlouží jeho životnost," podotkla Vrublová. Prezident společnosti Ladislav Šimek upozornil, že si konstrukce letounu vyžádala velmi krátký čas: "Od dodání motoru neuběhly ani tři týdny a letoun úspěšně provedl zálet," sdělil.

Letoun Aero L-39 NG

Letoun Aero L-39 NG

FOTO: Aero Vodochody

Projekt, který firma představila na začátku loňského roku, je rozdělený do dvou fází. V první Aero nabízí uživatelům L-39 instalaci nového motoru a volitelně také avioniky z projektu L-39 NG do stávající rodiny letounů L-39. Druhá fáze počítá s dodávkou nových L-39 NG, pro které půjde použít komponenty z první fáze.

Kromě LOM Praha projevily o úpravy L-39 včetně výměny motorů již dříve zájem také dva špičkové letecké akrobatické týmy Breitling Jet Team a Black Diamond Jet Team. Black Diamond Jet Team, který má zájem o modernizaci šesti letounů, je divizí společnosti Draken International, se kterou Aero loni na Air Show ve Farnborough uzavřelo dohodu o širší spolupráci. Draken International se tak stal výhradním zástupcem programu L-39NG v Severní a Jižní Americe.

Nejrozšířenější cvičný letoun na světě

Aero Vodochody vyvinulo vojenský cvičný letoun Aero L-39 Albatros v 60. letech minulého století. Je to nejrozšířenější proudový cvičný letoun na světě, poslední kusy byly vyrobeny na počátku 90. let. L-39 NG je jeho inovovaný typ. Letadel L-39 Aero vyrobilo více než 3000 kusů a používá je kolem 45 států.

Albatrosy skupiny Breitling

L-39 Breitling Jet Teamu

FOTO: Jakub Kynčl, Novinky

Tržby Aera Vodochody loni dosáhly čtyř miliard korun, což představuje meziroční nárůst 200 miliónů korun. Zisk společnosti ale klesl: loni činil 226 miliónů korun, předloni téměř o 120 miliónů korun více. V roce 2013 tržby Aera vzrostly o 29 procent, loni byl růst mírnější. Stoupl i počet zaměstnanců o 250 na 1937.