Letecký den je zařazen do národních oslav konce druhé světové války a připomíná i 75. výročí vzniku československých leteckých perutí v Anglii. Přímo z letadla ve vzduchu ho ve 13:00 zahájil jeden z pilotů a jedním z prvních bodů programu byl vzlet legendárního britského stíhacího stroje Spitfire, který je spojen právě s hrdinskými osudy československých válečných letců.

Sovětský JAK 3

Sovětský JAK 3

FOTO: Milan Malíček, Právo

Diváci nejen viděli bravurní pilotovu techniku, mohli také poslouchat jeho komunikaci se zemí a pokyny, které dostával. Viděli nízké průlety nad zemí a otočky o 360 stupňů, to, jak rychle se dostane z dohledu, a mohli si tak představit jeho sílu v boji s protivníkem za války.

Supermarine Spitfire, na kterém za druhé světové války létali i českoslovensští piloti sloužící v britské armádě.

Supermarine Spitfire, na kterém za druhé světové války létali i českoslovenští piloti sloužící v britské armádě.

FOTO: Michal Doležal, ČTK

Ukázka byla jedinečná i tím, že spitfiry se na leteckém dnu v Praze představily naposledy v roce 1947 na letišti v Ruzyni. S kbelským letištěm je tento typ letadla spjatý, protože na něm v druhé polovině 40. let působil i útvar vyzbrojený právě jimi.

Premiéra pro MiG-15UTI

Pražskou premiéru měl na leteckém dni historický proudový letoun MiG-15UTI; proudové Migy 15 ke kbelskému letišti patřily po celou dobu jejich kariéry u československého vojenského letectva od roku 1951 až do roku 1983. V programu je i ukázka akrobacie třeba s letadlem Christen Eagle, americkým akrobatickým letadlem určeným přímo pro výcvik akrobacie a akrobatické lety. Zvládá obraty jako přemet, zvrat, vývrtka a mnohé další.

Historické letadlo americké výroby BeechC45-H Expeditor z roku 1942.

Historické letadlo americké výroby BeechC45-H Expeditor z roku 1942.

FOTO: Milan Malíček, Právo

V programu nechyběly ani vrtulníky, hlavním pořadatelem leteckého dne, který završuje třídenní mezinárodní leteckou výstavu, je společnost DSA, která je největším civilním provozovatelem vrtulníků v České republice.

Vrtulník Mil Mi-4 z roku 1951

Vrtulník Mil Mi-4 z roku 1951

FOTO: Milan Malíček, Právo