Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) označil v reakci jednání firmy za neseriózní. Pokud by prý firma chtěla situaci skutečně řešit, už by to podle něj učinila.

„ČKD Praha DIZ chce jednoznačně prohlásit, že nikdy v tunelu Blanka nemontovala technologie ani kabely do nevyhovujícího prostředí. Problémy s vodou či nadměrnou vlhkostí nastaly až po dokončení montáže kabelů do kabelových chrániček pod chodníky," uvedl Zlomek. Poprvé se tak podle něj stalo po přívalových deštích v červenci roku 2013. O riziku poškození kabelů tehdy firma informovala správce stavby i investora, Praha se prý ale problémem začala "vážněji" zabývat až při zkouškách loni na podzim.

"Je to velice zajímavá informace, protože firma ČKD Praha DIZ přijde každý týden s něčím dalším," reagoval náměstek Dolínek. "Ukazuje to na vrcholnou neserióznost dodavatele," doplnil. K tomu, zda jsou informace citované firmou ze smluv pravdivé, se nevyjádřil.

Praha vyhrožuje arbitráží

Slovní přestřelka mezi vedením města a dodavateli stavby trvá už několik týdnů. Vzrušená debata se vede hlavně kolem toho, kdo nese vinu za to, že kabely nevydržely vlhkost v tunelu a kdo zaplatí jejich výměnu.

Primátorka Adriana Krnáčová (za ANO) už dříve uvedla, že jedna firma hází vinu na druhou. Město uvažuje, že se kvůli sporům s dodavatelem technologií obrátí na arbitrážní soud.

Výměna může stát až miliardu

Podle některých informací by výměna kabelů, kvůli které se znovu odsunul termín otevření tunelu, mohla vyjít na stovky miliónů až na miliardu korun. Přesnou částku ale zatím nikdo neuvedl.

Tunelový komplex, který měl řidičům sloužit už před čtyřmi lety, vyšel zatím na 37 miliard korun. Stavbu zahájila radnice, kterou tehdy vedl primátor Pavel Bém (ODS). Od té doby se práce prodražily minimálně o šest miliard korun.