V testu se vyzkoušelo za volantem Škody Octavie postupně šest druhů obuvi a jednou se řídilo dokonce naboso. Brzdná dráha vozu rozjetého rychlostí kolem 50 km/h byla v případě použití ideální obuvi 12,3 metru a v žabkách 16,1 metru. Mezi další nejméně vhodné skončily taky pánské lakýrky a dámské lodičky na podpatku. Nejhorší jsou však plážové žabky.

„Pokud si uvědomíme, že přechod pro chodce je široký tři metry, tak z toho vyplývá, že použití nevhodné obuvi může mít za následek nedobrzdění vozidla a srážku s chodcem,“ uvedl mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Důležitá je pevná pata

Zástupci ÚAMK otestovali také řízení motocyklu v motocyklistických botách a zároveň i žabkách. V tomto případě byl rozdíl v brzdné dráze okolo 75 procent. Zákon o provozu na pozemních komunikacích sice přímo nedefinuje, jakou obuv by měl mít řidič během řízení, ale neměl by jezdit nebezpečně a ohrožovat samozřejmě své okolí. Právě tento faktor by mohl být ohrožen nevhodnou obuví.

„Pro řidiče jsou ideální boty sportovnějšího charakteru, které mají vroubkovanou podrážku a nesklouznou vám. Důležitá je pevná pata. Jak ji u bot nemáte, noha se vám může sesunout a uvolnit pedál. Tím se pak prodlužuje například brzdná dráh,“ vysvětluje Sirota.

Podle testu dopadla překvapivě jízda naboso. Brzdná dráha nebyla o tolik delší, ale zase zde hrozí problém, že se řidič poškrábe o pedál. Člověk tedy nemá takovou ochotu dupnout na pedál, když ví, že má bosou nohu.

Řidiči testovali i ne zcela obvyklou obuv pro řízení, kterou ale člověk v nouzi pro přejetí teoreticky použít může, například lyžařské boty.