Tím ale podle expertů ohrožují společnost víc než dřív. A zvláště českou dospívající generaci, která vede evropské žebříčky v pití alkoholu i v kouření cigaret a konopí. To jsou příští zákazníci – budoucí pijáci tradičního alkoholu.

Podle odborníků na veřejné zdraví se výrobci snaží zalíbit chutím mladých konzumentů. Například sladké nápoje, ve kterých není alkohol příliš cítit, si totiž mnohem lépe najdou zákazníky mezi těmi, kterým dosud chutnaly jen limonády a ochucené minerálky – tedy mezi mladými a ženami.

Producenti samozřejmě nepřiznají, na koho míří, ale podle lékařů a marketingových odborníků je nabíledni, že oslovit chtějí hlavně mladé zákazníky včetně nezletilých.

Primář oddělení pro léčbu závislostí VFN v Praze Petr Popov má jasno. „Je to strategie cílená na mladší, kteří s pitím teprve začínají. Když je někdo pivař desítky let, tak ho radler neohromí,“ řekl Právu Popov.

Limonáda i mošt

V posledních letech zažívá Česko i další země doslova boom všech možných alkoholických i tabákových novinek. Loni a předloni pivovary zaujaly mixem piva a limonád, tzv. radlerem, letos se zase dostal na výsluní cider, tedy zkvašený jablečný mošt.

Oblíbené jsou různé alkoholové limonády, u cigaret zase lehké, ochucené či tenké verze. Stále více závislých na nikotinu sahá po elektronické cigaretě. Reklamní expert Roman Němec Právu řekl, že v reklamě je jasně pozorovatelný trend, že se producenti začali více soustředit na skupiny, které běžný alkoholický a tabákový sortiment neuspokojuje.

„Souvisí to hodně s tlakem médií na zdravý životní styl. V televizi neustále běží pořady, jak zdravě jíst a žít. Což jde proti zájmům producentů alkoholu a tabáku, a ti se proto snaží lidem nabídnout zdánlivě zdravější produkt,“ řekl Právu Němec. Dodal, že lidé, kteří se většinou nechtějí vzdát svých hříchů, jim na to často skočí.

Nealko pivo do škol? To už neříkají

Podle národního protidrogového koordinátora Jindřicha Vobořila je česká společnost vůči alkoholu tolerantní, proto je nutné neustále upozorňovat na rizika. Velká část odpovědnosti podle něj leží na výrobcích a na tom, jaké etické hranice si nastaví.

„Jedním z takových principů je například to, že v reklamě na pivo nebude hrát nikdo, kdo vypadá mladší 25 let, ale ne všichni se k tomu připojili,“ řekl Právu Vobořil.

Pivovary už pět let bojují s tím, že v Česku klesá spotřeba piva, a snaží se upoutat každého zákazníka. A studenti a mladí dospělí jsou zajímavá spotřebitelská skupina, jenže na ni nemohou příliš cílit svou reklamu. Občas se jim podaří tabu fíglem prolomit, jako když pivovar Bernard před volbami v roce 2010 sliboval studentům zdarma pivo, když půjdou volit.

Některé pivovary se také snaží delší dobu prosadit, aby nealkoholické pivo bylo řazeno mezi ostatní nealkoholické nápoje. Ještě před časem nepokrytě říkaly, že to dělají kvůli tomu, aby nápoj mohly nabízet i nezletilým.

Poté, co za to sklidily kritiku, že tak připravují mladé na pití normálního piva, jsou dnes opatrnější a tvrdí, že i nealko pivo je produkt pouze pro dospělé.  „Mezi pivovary je už shoda, že nebudou říkat: Pivo do škol – což si ještě někteří pamatujeme –, ale přesto vnímám, že jejich původní důvod je pouze skryt,“ dodal Vobořil.

Nealko pivo mezi limonádami?

Pivovary, které zastupuje Český svaz pivovarů a sladoven, nyní argumentují tím, že chtějí, aby nealko mohlo být v obchodech mezi ostatními limonádami.

„Přesto, že jde o iontový nealko nápoj, vařený z čistě přírodních surovin, spotřebitel ho v současné době nenajde v obchodech v sekci nealko nápojů. Proto chceme s odborníky a regulátory vést diskusi na téma úpravy pozice nealkoholického piva v prodejnách,“ sdělil Právu výkonný ředitel svazu Vladimír Balach.

Ne všechny pivovary o změnu postavení nealkoholického piva usilují. „Nepovažujeme za správné, aby se do rukou dětí dostávaly nápoje byť s minimálním obsahem alkoholu, označené zčásti stále jako pivo nebo dokonce s názvem a logem jinak tradiční značky piva,“ řekl Právu mluvčí Staropramenu Pavel Barvík.