Ani nevyrukovaly s žádným tahákem, který by se podobal image „Karlova číra“, které mladé při vypjatých prezidentských volbách v zimě k urnám přitáhlo.

Množství voličů „internetové generace“ se tak může stát zlatým dolem, zejména pro nové strany, jako je Babišovo ANO či Okamurův Úsvit přímé demokracie, které nemají žádnou minulost a chtějí překonat pětiprocentní hranici pro vstup do Sněmovny.

Voličů je celkem osm miliónů, při obvyklé šedesátiprocentní účasti by se váha zmobilizovaných prvovoličů mohla zvednout. Partaje se ale zaměřují spíše na mladé rodiny či absolventy škol. Jak levice, tak pravice nabízí zlepšení zaměstnanosti mladých lidí, ale konkrétních návrhů není mnoho.

Když se mládež podaří zmobilizovat, tak to na výsledcích může být vidět, jako v případě úspěchu TOP 09 a Karla Schwarzenberga.politolog Tomáš Lebeda

Třeba ODS chce oslovit mladé podnikatele daňovými úlevami, TOP 09 navrhuje výměnné zahraniční pobyty pro středoškoláky, ČSSD kromě odmítání školného na VŠ (stejný postoj mají i komunisté a nově i ODS) chce absolventům a vyučeným do 25 let, kteří do čtyř měsíců nenajdou práci, s pomocí programů Evropské unie nabízet zaměstnání, další vzdělávání či stáže.

Odborníci oslovení Právem se ale shodují, že důležitější než vlastní program bude pro mladé lidi způsob, jak své klíčové návrhy strany prezentují v médiích a jak dokážou lidi zaujmout.

„Britský premiér Tony Blair vyhrál nejen proto, že dokázal nabídnout atraktivní program, ale že ho dokázal i skvěle prodat. Jedno bez druhého by nefungovalo,“ podotkl pro Právo politolog Tomáš Lebeda.

Podle něj sice mladí lidé obecně k urnám příliš nechodí, to ale neznamená, že by pro strany nebyli možnou studnicí hlasů.

Generace odchovaná dramatem obrazu

„Když se mládež podaří zmobilizovat, tak to na výsledcích může být vidět, jako v případě úspěchu TOP 09 a Karla Schwarzenberga. Jelikož volby v ČR často končí patem, i malý růst počtu voličů může straně přihrát důležité mandáty,“ dodal.

Politolog Jiří Pehe řekl Právu, že mladá generace je odchovaná dramatem obrazu.

Škromachovy hovory u bazénku

Škromachovy hovory u bazénku.

Zdroj: youtube.com

„Pro ně je důležitější image než slovo. Pokud se někomu podaří do obrazové zkratky vtěsnat jejich hodnoty, jako třeba Schwarzenbergovo číro, tak je to rozhodně osloví víc než Zdeněk Škromach u bazénku,“ uvedl.

Podle Peheho proto bude rebelská image Schwarzenberga provázet i tuto kampaň. „Ostatně TOP 09 volby vidí jako pokračování prezidentské volby a boj proti Miloši Zemanovi. A to pro mladé bude mít do jisté míry mobilizační účinky,“ dodal.

Také analytik Jan Herzmann tvrdí, že mladá generace obecně žije ve světě zkratkovitých vyjádření, verbálních hesel a grafických symbolů. Podle něj ale TOP 09 už nebude k úspěchu stačit zobrazovat svého předsedu Schwarzenberga s punkerským účesem.

Není pravda, že je jen zajímá, co se týká jejich generace. Potíž je ale v tom, že si nedovedou z politické nabídky vybrat.ředitel agentury STEM Jan Hartl

„I když v hlavním městě přetrvává mobilizace z prezidentské kampaně, nebude snadné ji oživit. Pozornost mladých je dost těkavá a nasadit číro nebude samo o sobě stačit na vítězství ani v Praze,“ uvedl.

Také podle Herzmanna budou politici horko těžko přemlouvat mládež, aby k volbám přišla. „Je to tradičně skupina, která hlasuje nohama, tipuji, že jich zase k volbám spousta nedorazí. Kdyby mladí dorazili ve velkých počtech, tak si myslím, že by naředili hlasy KSČM, lidovců a trochu i ČSSD. Ovšem je otázka, zda by jejich účast pomohla ODS a TOP 09, nebo spíše právě hnutí ANO nebo Úsvitu,“ doplnil.

Ředitel agentury STEM Jan Hartl uvedl, že sebestřednost mladých lidí se v médiích někdy přeceňuje.

„Není pravda, že je jen zajímá, co se týká jejich generace. Potíž je ale v tom, že si nedovedou z politické nabídky vybrat. Proto mnohdy zůstanou doma, ale není to tak, že by je politika nezajímala,“ řekl Právu.