„Tato trať patří k finančně nejnáročnějším v Moravskoslezském kraji. Musíme zde nasazovat dieselovou lokomotivu s vozem, samotný provoz vlaku je drahý, nevydělá si na sebe. Prokazatelnou ztrátu tak musí hradit kraj,“ sdělila mluvčí Českých drah Kateřina Šubová. Podotkla ještě, že České dráhy jsou připraveny provozovat všechny osobní spoje, které si regiony objednají a jejichž ztrátu uhradí.

Spoje na úzkokolejce se zatím rušit nebudou

„S omezením drážní dopravy na Osoblažsku se nepočítá, spoje se rušit nebudou. Bylo to domluveno s Českými dráhami. Sešli jsme se nad návrhem jízdního řádu na období 2013/2014. Navíc také rozsah dopravní obslužnosti v nastávajícím období v kraji bude srovnatelný s tím nynějším,“ sdělil Právu náměstek hejtmana pro dopravu Daniel Havlík (ČSSD). Dodal, že kraj i nadále uhradí prokazatelné ztráty na osoblažské trati. „Ještě nemáme uzavřený příslušný dodatek smlouvy na letošní rok, proto nelze v současnosti přesně stanovit výši kompenzace,“ upozornil Havlík.

Smlouvu však kraj s Českými dráhami ještě neuzavřel. „Kvůli nepříznivému vývoji rozpočtu kraje i z důvodu změny rozpočtového určení daní. Požadavek Českých drah byl totiž nad možnosti rozpočtu kraje. Dále probíhají jednání. Předpokládáme, že smlouvu uzavřeme koncem září a situace ve věci rozsahu dopravní obslužnosti se stabilizuje,“ doufá Havlík.

Chystají se novinky pro turisty

Na osoblažské trati nejezdí jen pravidelné vlakové spoje, ale také turistické vláčky. O provoz výletních parních a motorových vlaků se starají Slezské zemské dráhy. „Každý rok se proslýchá, že kraj chce pravidelné osobní vlaky na Osoblažce zrušit, naštěstí k tomu nedošlo. Jediným úsporným opatřením bylo zrušení nedělního ranního páru vlaků od letošního 9. června,“ sdělil za Slezské zemské dráhy Pavel Schreier.

Podle něj je velmi důležité, aby na úzkokolejce jezdily vlaky pravidelně po celý rok. „Trať by totiž zpustla a s největší pravděpodobností by byla brzy rozkradena. Osoblažka má stále svůj dopravní význam pro místní obyvatelstvo. My v ní navíc vidíme turistickou atrakci a způsob, jak lidem ze širokého okolí ukázat nádhernou krajinu Osoblažska,“ líčil situaci Schreier.

Slezské zemské dráhy navíc chystají rozšíření provozu svých vlaků. „Chtěli bychom turisty vozit i v jiných měsících než v červenci a srpnu. Chtěli bychom také veřejnosti více ukazovat naši druhou parní lokomotivu zvanou Rešica. Rádi bychom si také pořídili další vagóny, abychom ještě navýšili kapacitu soupravy a měli možnost vypravit současně dva parní vlaky,“ vyjmenovával Schreier s tím, že realizace plánů je však závislá na přísunu financí.

Ročně Slezské zemské dráhy svými vláčky svezou až 5 tisíc turistů, letos zaznamenaly mírný nárůst cestujících.