Novela totiž od 19. ledna zavedla přímou odpovědnost majitelů či provozovatelů aut za přestupky, které jsou spáchány jejich vozidlem. Pro ty je pak jednodušší raději hned zaplatit poměrně nízkou pokutu v rozmezí od stovek do maximálně 2500 korun, než se s úřadem přít ve správním řízení o to, kdo vůz při spáchání přestupku řídil, a dostat vyšší sankci.

Často přitom mohou být pachateli přestupku právě oni, ale když se nepřiznají, sankce je nízká, nehrozí trestné body ani zákaz řízení a přestupek se navíc majiteli auta neobjeví ani v registru řidičů – jako by se prostě nestal.

Ještě se zatím nestalo, že by provozovatel vozidla uvedl, že řídil on sámMilan Hubka, šéf oddělení správního řízení na pražském magistrátu

Jde o tzv. odpustek, jak to nazývají sami úředníci. Kvůli tomu tak prakticky téměř vymizelo na úřadech rozdávání trestných bodů či zákazů řízení. „Ještě se zatím nestalo, že by provozovatel vozidla uvedl, že řídil on sám,“ poznamenal Hubka.

Kdo otálí, platí víc

Odpustky se však samozřejmě netýkají těch případů, kdy policisté zastaví řidiče přímo při spáchání přestupku, a tudíž znají viníka. Pokud se dopustil prohřešku, za který se ukládají kromě pokuty i trestné body, úřady mu je udělí, neboť znají totožnost řidiče.

„U těch tzv. odpustků jde především o přestupky zaznamenané automatizovanými systémy, tedy radary a kamerami umístěnými na silnicích, anebo také o případy špatného parkování, které policie zjistí, ale řidič není v tu chvíli ve voze,“ podotkl Hubka.

Majitelé aut se sice mohou dál bránit tím, že jejich auto řídil někdo jiný, jenže pokud se úřadu nepodaří do 60 dnů ztotožnit, usvědčit a potrestat majitelem označeného řidiče, odpovědnost za přestupek opět padá na toho, kdo auto vlastní.

Dá se říct, že výmluva na osobu blízkou už se míjí účinkemMilan Hubka, šéf oddělení správního řízení na pražském magistrátu

Ve správním řízení už mu ale hrozí přísnější pokuta, a to až do výše deseti tisíc. Navíc musí uhradit náklady za řízení a nemůže ani spoléhat na promlčecí lhůtu, která je u majitelů aut tříletá.

„Dá se říct, že výmluva na osobu blízkou už se míjí účinkem. Zatímco před platností této novely se kolem osmdesáti procent vlastníků vozů na osobu blízkou vymlouvalo, nyní naopak raději námi určenou pokutu hned zaplatí. Tímto rychlým způsobem teď vyřídíme kolem 65 procent případů,“ upřesnil šéf přestupkového oddělení pražského magistrátu.

Nefunguje ani „osoba vzdálená“

Majitelé aut, kteří odmítli pokutu zaplatit, se prý vesměs zkoušejí vymlouvat buď stále na osobu blízkou, anebo nově na „osobu vzdálenou“, tedy na to, že jejich auto při spáchání přestupku řídil cizinec či člověk žijící na druhé straně zeměkoule.

„Měli jsme i vysvětlení, že vůz řídil Mickey Mouse s bydlištěm v Disneylandu v Paříži. Brali jsme to jako účelové, a tudíž vina padla na provozovatele,“ zmínil Hubka. Takové výmluvy se podle něj majitelům aut nevyplatí.

„Stejně odpovědnosti neuniknou. Buď ztotožníme řidiče a budeme sankcionovat jeho, v opačném případě delikt řešíme s provozovatelem a ve finále to stejně skončí uložením sankce, navíc vyšší,“ uvedl Hubka.

Potrestání se může provozovatel vyhnout jedině tehdy, když prokáže, že mu bylo vozidlo ukradeno, anebo bylo před přestupkem přehlášeno na někoho jiného.

Odhadem Hubky od začátku účinnosti novely skončilo méně než deset procent případů v Praze tím, že byl nakonec ztotožněn a potrestán místo majitele skutečný řidič-pachatel.

„Vesměs šlo o přestupky, kterých se dopustili lidé s autem z půjčovny. Ta nám na základě smlouvy o propůjčení vozu určila, kdo jej měl v době přestupku k dispozici,“ přiblížil Hubka.