Rada si nechala vypracovat analýzu vysílání před a v průběhu krajských a senátních voleb 2012 a zjistila některé nesrovnalosti.

ČT i ČRo mají vysvětlit RRTV odchylky mezi výsledky výzkumu volebního modelu, na jehož základě byli zváni hosté do pořadů Otázky Václava Moravce Speciál (ČT) a do Předvolebního speciálu Martina Veselovského (ČRo), a skutečnými volebními výsledky.

„Rada vyjádřila názor, že v důsledku těchto odchylek byly některé politické subjekty značně znevýhodněny,“ uvádí RRTV v písemném sdělení zaslané redakcím.

Veřejnoprávní televize musí také obhájit roli publika v sále při Moravcových otázkách. „Na základě monitoringu lze usuzovat, že komunikace se zástupci veřejnosti, kteří se účastnili přenosů, nebyla spontánní, ale že probíhala podle předem připraveného scénáře. Moderátor předem věděl, kdo z publika dostane možnost položit hostům dotaz a rovněž jaký dotaz padne, a to s cílem vyvolání debaty ke konkrétnímu tématu. Divákovi (u obrazovek) ovšem tato „nahranost“ nebyla známa,“ píše rada ve zmíněné analýze.