„Chtěl jsem se vyhnout možným komplikacím na dálnici a jel jsem do Prahy vlakem. Jenže když si ranní káva řekla, zajdi na WC, bylo mi ouvej. Funkční jsem našel až ve třetím voze,“ přiznal jeden takový zážitek Právu Vladimír Novotný z Břeclavi.

Jímky na vodu pro splachovače i na mytí rukou nelze ochránit před mrazem, a tak v mnoha spojích nižšího druhu jejich doplňování skončilo. Záchodky jsou tak vyřazeny z provozu.

„On by nebyl problém v době, kdy vlak jede. To je připojen na elektřinu z lokomotivy a dá se v něm topit. Jenže pokud souprava někde celou noc stojí bez lokomotivy, pak je zle. Šetří se, na elektriku, tedy na kabel elektrického předtápění souprav, se vždycky nedává. Nechat tam potom vodu znamená riskovat poškození,“ řekl Právu zaměstnanec dopravce.

Muselo se měnit i pendolino

Problémy mohou nastat i ve vlacích vyšší kategorie. V pondělí třeba ve většině vozů druhé třídy spoje 143 Odra z Prahy do Žiliny. O dva dny dříve muselo dojít k mimořádné výměně soupravy pendolina.

„Ty problémy mohou mít více příčin. Jednak je to WC bez vody, která se v mrazech ani nenapouští nebo zamrzne v potrubí, to platí obvykle pro klasické vozy s vypouštěním odpadu do koleje. A pak je tady ještě jeden důvod, ve kterém jsou vozy nevinně. Týká se to vozů s odpadními jímkami, tedy těch, kde onen vedlejší lidský produkt nekončí v koleji, ale v jímce. Pokud vlak nabere velké zpoždění a v cílové stanici nezbude čas na vyčerpání jímek, pak se může stát, že se zcela naplní. Automatika pak WC zablokuje, že je v poruše,“ řekl Právu jeden z průvodčích.

„Je spousta lidí, kteří mají ten univerzální klíč na dveře vlaku. Pak se stává, že využijí i WC v poruše. Na jedné straně je chápu, na druhé straně – kdo to pak má uklízet? Je to sice hloupé, ale při současném počasí je někdy skoro zázrak, že jedeme, to zamrzlé WC je ještě prkotina. Ale pravda pro trpící v tom okamžiku určitě nepříjemná,“ dodal průvodčí.