Někde, jako na třeba v Brně nebo ve Zlíně, se fronty tvořily ráno pomalu ještě za tmy. „Byli to ponejvíce žadatelé o příspěvek na mobilitu. Neměli přesné informace, domnívali se, že musí podat žádost na novém formuláři ještě dnes, ale stačí v průběhu celého ledna,“ řekl Právu ředitel Úřadu práce Brno-město Jan Marek.

Už od sedmé hodiny ranní se čekalo například v Brně na Mojmírově náměstí, přestože úřad otevírá v osm. Je tam bezbariérový vstup, řada lidí tam stála ještě před jedenáctou. „Co to je za hloupost, hlásit se hned první den,“ zlobila se asi padesátiletá žena. Až když se dověděla, že má celý měsíc čas, uklidnila se.

Nápor se čeká hlavně ve středu

Fronty se v pondělí ráno tvořily i na Úřadě práce ve Zlíně. První netrpěliví žadatelé čekali před úřadovnou už od půl sedmé, tedy hodinu a půl před jejím otevřením. V osm hodin se do budovy nahrnulo více než padesát příjemců dávek. „Zaplnila se celá chodba,“ uvedla mluvčí úřadu Miriam Majdyšová.

Do půl třetí odpoledne si jen ve Zlíně podalo žádosti o dávky hmotné nouze, příspěvku na péči a dávky pro zdravotně postižené asi 450 lidí, převažovali zdravotně postižení žadatelé o příspěvek na mobilitu. „Největší nápor jsme měli do deváté hodiny ranní, poté už lidé chodili průběžně,“ přiblížila mluvčí.

Miriam Majdyšová se zároveň obává, že další příliv klientů čeká úřady práce už nyní ve středu. Rada postižených totiž vyzvala lidi s hendikepem, aby na úřadech práce podali žádosti o příspěvek na mobilitu hromadně ve středu 4. ledna.

Někde chybí vybavení

„Tady je ta nová sociálka?“ ptal se v pondělí kolem 14. hodiny asi padesátiletý muž u vchodu jednoho ze tří míst pro vyřizování a vyplácení sociálních dávek v Ostravě. Z cedulí na dveřích kanceláří se lidé podle rozpisu ulic dozvěděli, ke které konkrétní přepážce zamířit, případně jim poradily úřednice.

Někteří lidé na pobočce v centru Ostravy si však stěžovali, že tam není kopírka. „Už jsem tady dneska podruhé. Musíme dokládat, že máme zaplacený nájem, elektřinu, plyn. Přinesla jsem originály, netušila jsem, že tady nemají kopírku. Na sociálce ji měli. Takže jsem musela utíkat do knihovny, tam to kopírovat a fotokopie přinést sem,“ postěžovala si Právu jedna z klientek.

„Je to takový porodní zádrhel, víme o tom, během týdne, deseti dnů to napravíme,“ řekla Právu ke stížnostem na chybějící kopírku ředitelka úřadu práce Yvona Jungová.

„Čekal jsem to horší,“ řekl v pondělí Právu jeden z klientů královéhradeckého Úřadu práce. Jeho ředitel Martin Horák ale očekává větší nápor v následujících dnech. „Máme však nové informační systémy. Na těch se teprve učíme,“ pokračoval ředitel a přiznal, že nová pracoviště většinou nejsou vybavena vyvolávacím systémem.

„Nákup například nových displejů by přišel na desítky tisíc korun. Věřím ale, že v průběhu roku, pokud bude třeba, systém doplníme,“ dodal.