Hlavní obsah

Na zřícení části domu v Olomouci měly vliv tramvaje, tvrdí statik

Právo, Miloslav Hradil

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Olomouc

Stavební postupy z 19. století, které odpovídaly mnohem mírnějším normám, než existují dnes, a také otřesy způsobené projíždějícími tramvajemi sehrály zřejmě podle uznávaného statika Jaromíra Vrby roli při neštěstí, k němuž došlo v pondělí dopoledne na ulici 8. května v centru Olomouce.

Foto: Vlasta Hradilová, Právo

Článek

Sutiny z části zdiva, které se tu zřítilo z jednoho domu, zavalily a usmrtily osmasedmdesátiletou ženu. Příčiny tragédie se nadále vyšetřují. [celá zpráva]

V údržbě objektu nenašel statik žádná hrubá pochybení. „Vše zde bylo v souladu s předpisy. Nechci dělat předčasné závěry, ale vše nasvědčuje tomu, že to byla prostě smůla,“ řekl Právu v úterý statik, který byl policií požádán o vypracování znaleckého posudku.

Koňské povozy statiku neohrožovaly

Na chodník se zřítila zhruba padesát centimetrů vysoká a třicet centimetrů široká falešná štítová zeď, tzv. atika. K jejímu uchycení ke zbytku stavby posloužily v 19. století pásky železa.

„Bylo to v souladu s tehdejšími stavebními předpisy. V té době tudy ovšem jezdily jen koňské povozy a ty samozřejmě na stav budov neměly takové účinky jako nynější tramvajová doprava,“ uvedl Vrba.

Olomoucký magistrát chce v souvislosti s pondělní tragédií zvýšit kontrolu stavu nemovitostí v centru města. Pokud by se potvrdilo, že se na ní mohl podepsat i provoz tramvají, chce město zvážit možnost opravy trati vedoucí ulicí dříve, než má předběžně v plánu, tedy za zhruba čtyři až pět let.

„O rekonstrukci trati vedeme diskusi již tři roky. Pokud by však provoz na ní měl ohrožovat domy, budeme se muset zamyslet nad tím, jak ji uspíšit,“ řekl novinářům ve středu olomoucký primátor Martin Novotný (ODS).

Magistrát se podle něj bude snažit minimalizovat rizika a komunikovat s majiteli ostatních nemovitostí nejen ve zmíněné ulici, ale i v jiných lokalitách, kde tramvaje nejezdí. „Naší snahou bude přimět je, aby byl zkontrolován stav atik, aby nehrozilo něco podobného na jiném místě,“ zdůraznil primátor.

Stav nemovitostí v centru se kontroluje

Podle vedoucí stavebního odboru magistrátu Evy Hyravé její kolegové dělali asi před devíti lety zejména v centru města systematickou kontrolu stavu nemovitostí.

„Od té doby kontroly byly spíše namátkové. Systematičtější uděláme znovu. Problém ale je se skrytými závadami. Právě taková byla zřejmě i na domě, jehož část se zřítila,“ konstatovala Hyravá.

Dům číslo 5 na ulici 8. května, u něhož došlo k tragédii, je památkově chráněný. Vznikl po roce 1689 na místě starší středověké zástavby a poslední zásadní rekonstrukcí pošel podle ředitele olomouckého pracoviště Národního památkového ústavu Františka Chupíka v 19. století.

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám