Společnost Českobritská plavební totiž stěhovala 26 metrů dlouhou, 5,5 metru širokou a 55 tun vážící Malši, která pojme celkem 90 cestujících nad jez v Hluboké nad Vltavou.

Tam v současné době vzniká nová plavební komora. Malše má za cíl posílit lodní dopravu v nově splavněném úseku mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou.

Zdejší vodní cesta byla v rámci projektu splavnění Vltavy otevřena 11. června. Úpravy celého úseku včetně modernizace jezu, vybudování plavební komory, nového přístaviště v Budějovicích, mariny v Českém Vrbném či zřízení obratiště lodí stály okolo 800 miliónů korun.

„Plavební komorou v Českém Vrbném zatím proplulo tam i zpět podle dostupných údajů už 8,5 tisíce lidí. Zájem roste, proto jsme se rozhodli rozšířit nabídku,“ řekla Právu jednatelka Českobritské plavební Eva Zbořilová. Společnost zatím na tento úsek nasadila tři lodi. Vojtěcha Lannu s podobnou kapacitou jako Malše a dvě menší lodě pro asi dvanáct pasažérů.

Stěhování nadměrného nákladu si vyžádalo velkou pečlivost.

Stěhování nadměrného nákladu si vyžádalo velkou pečlivost.

FOTO: Petr Pokorný, Právo

Nyní přibyla další, Malše. A její doprava na trase budila velkou pozornost. Kolonu doprovázeli mimo jiné policisté, kteří vždy podle potřeby krátkodobě uzavřeli komplikovaný úsek trasy. Z Týna nad Vltavou do Hluboké kolem jaderné elektrárny Temelín projela Malše po složitém umístění na speciální tahač za pomoci dvou velkých autojeřábů hladce. V klikatých a úzkých silnicích přímo ve městě už to bylo komplikovanější. Například most pod jedním z nejkrásnějších zámků v ČR řidič návěsem procouval na centimetry přesně, aby následně mohl pokračovat v jízdě směrem dopředu.

„Specializovaná firma je dokonale připravená. Celou trasu si dopředu dopodrobna zmapovala. Měli jsme štěstí také na počasí. V případě deště by se celá akce musela odložit,“ doplnila Zbořilová.

Nakládka byla zahájena v osm ráno, na hladinu Vltavy Malše znovu dosedla v 16 hodin. Od dalších 30 minut později se kapitán lodi Josef Zoch vydal na první cestu do Českých Budějovic.

„Malše se narodila v roce 1959 v Brně. Celkem těchto lodí bylo postaveno sedm. Původně se jmenovala Solidarita. Od roku 1962 do roku 1987 jezdila na Orlíku. Jejím kapitánem byl můj otec, takže k této lodi mám velmi osobní vztah,“ prozradil Zoch. Stěhování na jih Čech za problém nepovažuje, protože „následuje svoji loď“ a tu jak známo kapitán opouští jako poslední.

Trasu z Budějovic na Hlubokou urazí výletní loď Malše se sluneční palubou za zhruba hodinu a půl. Jednosměrná cesta vyjde na 120 korun. Zpáteční na 200 korun. Děti platí polovinu.