Senátní návrh, aby se lhůta pro výměnu alespoň těch průkazů, vydaných v letech 1998 až 2000, protáhla o rok, prošel sice v říjnu ve Sněmovně do druhého čtení, to se ovšem na listopadové schůzi nekonalo. Tuto senátní novelu zákona o pozemních komunikacích tedy Sněmovna schválit včas nestihne.

„Stanovený termín výměny už bohužel nejsme schopni jakýmkoli legislativním procesem ovlivnit,“ potvrzuje ministr dopravy Vít Bárta (Věci veřejné).

Šance prakticky jen do 10. prosince

Ministerstvo dopravy (MD) odhaduje, že nevyměněno zůstane 1. ledna asi 300 tisíc řidičských průkazů. Po podání žádosti na příslušném obecním úřadě trvá zpravidla 20 dnů, než řidič nový průkaz obdrží. Šance stihnout výměnu do Nového roku je tedy prakticky pouze do 10. prosince. Žadatelé navíc musejí počítat s tím, že si vystojí i několikahodinovou frontu. Donedávna přitom úřady zely prázdnotou.

Na dotaz Práva, co čeká řidiče, kteří v lednu vyjedou na silnici se starým řidičákem, odpověděl mluvčí kabinetu ministra dopravy Karel Hanzelka: „Policisté jim při silniční kontrole mohou uložit pokutu až 2000 korun. Lze to ale řešit i domluvou.“ Záleží tedy jen na samotném policistovi, jak přestupek konkrétně posoudí.

V lednu odstartuje závěrečná etapa

Po skončení nynější druhé etapy výměny přijde hned po Novém roce na řadu ta závěrečná, která se dotkne 1,2 miliónu držitelů řidičských průkazů, vydaných od 1. ledna 2001 do 30. dubna 2004.

Senátoři v už zmíněné novele navrhují závěrečnou etapu rozložit na dvě části. V té první by si nejpozději do 31. prosince 2012 museli vyměnit řidičáky všichni, jimž byly vydány v letech 2001až 2002. Ti zbývající by pak měli čas na výměnu až do 31. prosince 2013.

V roce 2014 budou mít konečně všichni čeští řidiči pouze jediný platný typ řidičáku, tzv. europrůkaz typu 7, který se vydává od 1. května 2004. Jde o plastovou kartu o velikosti 54 krát 86 milimetrů, což je rozměr běžné kreditky.