V loňském roce měly řidičky na svědomí pouze 15,7 procenta z celkového počtu nehod. Zahynulo při nich 90 osob, tedy přibližně jedna desetina všech zabitých. Důvodů nižších čísel než u jejich mužských protějšků může být několik: jezdí méně, opatrněji, slušněji, neriskují tak často s alkoholem za volantem.

Jednoznačně odpovědět na otázku, kdo je lepší šofér, se nedá. „Nestačí jedno dvě čísla, musíme vědět daleko více údajů,“ tvrdí Josef Tesařík z oddělení nehod Policie ČR. K objektivnímu pohledu je zapotřebí znát počty naježděných kilometrů, zda dotyčný jede v plném provozu a řadu dalších faktorů.

Je však známo, že havárie žen bývají způsobeny převážně nesprávnou jízdou. Většinou se jedná o nedání přednosti nebo nevěnování pozornosti řízení. Své někdy hraje také role matky. „Rozšířené jsou případy, kdy se žena ohlédne na zadní sedačky za plačícím dítětem a ztratí kontrolu nad vozidlem,“ vysvětluje Tesařík. Naopak nemají tolik potíží s nepřiměřenou rychlostí. Přesně opačný poměr platí u mužů.

Nízké číslo bourajících řidiček je způsobeno ještě dalším faktem. Na rozdíl od mužů, kteří častěji jezdí rychle a agresivně, nehody způsobené ženami bývají většinou „plechové“. Čili bez větších následků a zranění. K těm, které nedosáhnou škody nad 100 tisíc korun, se od letošního roku nevolá policie. To může být jedním z důvodů nedávného poklesu bilance. Ještě předloni bylo nehod zaviněných ženami o dvě procenta víc.

Podle bodů jsou muži horší řidiči

Výsledky bodového systému usvědčují jako horší řidiče muže. Ti tvoří 84 procent všech řidičů, kteří mají k červenci letošního roku na kontě alespoň jeden bod, a 95 procent těch, kterým již bylo odebráno řidičské oprávnění. U obou pohlaví šlo ve většině případů o prohřešky v hodnotě jednoho a dvou bodů a shodně se nejčastěji jednalo o osoby kolem pětatřicátého roku života.

Pořad České televize Autoškola národa minulý víkend ukázal, jak jsou na tom čeští řidiči se svými znalostmi. Z 14 tisíc zúčastněných by jich 11 tisíc přišlo o řidičák. Že by však bylo některé z pohlaví lepší či horší, průzkum neukázal. Test nezvládlo 80 procent žen, mužů o tři procenta méně.

Celkově se počet tragédií na silnicích snižuje. Za prvních osm měsíců letošního roku došlo k 48 925 nehodám, což je sice více než v roce 2009, ale jde o druhé nejnižší číslo za toto období v historii samostatné České republiky. Také počet obětí silničního provozu od začátku roku do konce srpna je za poslední dvě dekády nejnižší. Zahynulo 466 osob.