Na otázku Práva, jestli Bárta po premiérově reakci od pokutování podle majetku neupustil, odpověděl včera mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka: „Rozhodně ne, vždyť i průzkum veřejného mínění ukázal, že pro diferenciaci pokut by byly dvě třetiny lidí. K řešení to teď dostane pracovní skupina, která se pod vedením poslance a dopravního experta Věcí veřejných Stanislava Humla sejde na svém prvním zasedání tento čtvrtek.“

Jak by měl systém vypadat v praxi, ještě zcela jasné není. „Uvažuje se například o tom, že by se pro jednotlivé majetkové skupiny řidičů stanovily limity pokut. V centrálním registru motorových vozidel by pak bylo u každého řidiče uvedeno, do které skupiny patří,“ sdělil Hanzelka.

Mercedesy,  BMW i volva

Jak mluvčí zdůraznil, když se diferenciace pokut podle majetku osvědčuje ve Finsku, Švédsku i Švýcarsku, není důvod, aby nemohla být zavedena i v ČR.

Dopravní policie je ovšem k Bártovu nápadu skeptická. „Nedovedu si představit, že by pokuty měly být podle toho, v jakém autě řidič jede. Uvidíme ale, k čemu pracovní skupina, jejímž členem také budu, nakonec dospěje,“ řekl Právu ředitel služby dopravní policie Leoš Tržil.

Že se mnozí z vlastníků luxusních aut chovají na silnicích agresívně, dokládají i fakta, která na včerejší tiskové konferenci prezentoval Josef Tesařík, jenž má na policejním prezidiu na starosti statistiku dopravní nehodovosti.

„Řidiči mercedesů mají v ČR 5,5krát větší podíl na dopravních nehodách, než odpovídá počtu vozidel této značky v registru. Podobně na tom jsou i volva a BMW,“ uvedl Tesařík.

Za prázdniny zemřeli na silnicích 203 lidé

Za letošních prvních osm měsíců bylo v Česku při dopravních nehodách usmrceno 466 lidí, nejméně za posledních 21 let. K prudkému zhoršení ovšem došlo o letních prázdninách, vždyť od 25. června do 5. září zahynuli na silnicích 203 lidé, o pětinu více než za stejné loňské období. [celá zpráva]