Smlouvu na dodávku 107 Pandurů od rakouské firmy Steyer, jenž patří do skupiny americké společnosti General Dynamics schválila letos na jaře vláda. Původní kontrakt zněl na 199 transportérů za více než 20 miliard, ten ale vláda vypověděla na konci roku 2007, neboť nedostala od Steyeru včas první objednané kusy.

Po složitých jednáních ale dostala rakouská společnost ještě jednu šanci. Součástí smlouvy jsou i takzvané offsetové programy, jejichž hodnota činí 150 procent celkové ceny zakázky. Z toho 40 procent budou představovat přímé offsety.

Zaměstnanci novojičínského VOP 025 už pracují na prvních pandurech z 90 vozidel, která budou vyrobena v České republice.

Zaměstnanci novojičínského VOP 025 už pracují na prvních pandurech z 90 vozidel, která budou vyrobena v České republice.

FOTO: Pavel Karban, Právo

Největší díl zakázky připadl Vojenskému opravárenskému podniku (VOP) 025 Nový Jičín, který je partnerem General Dynamics při plnění vojenské zakázky. „Kromě sedmnácti kusů transportérů, které byly vyrobeny přímo v General Dynamics, bude vývoj a výroba zbylých devadesáti kusů probíhat tady u nás,“ ujistil ředitel novojičínského státního podniku Adolf Veřmiřovský.

Na zakázce bude VOP 025 spolupracovat s mnoha českými firmami, sídlícími hlavně na Moravě. Jen novojičínský podnik přitom díky armádní zakázce získá přes dvě miliardy korun a zajistí práci zhruba 110 specialistům. 

Transportér Pandur:
Vznikl v první polovině 80. let. Prototyp byl dokončen v roce 1985, vývoj vozidla ale pokračoval a první kusy rakouští vojáci dostali až v roce 1995; v roce 2001 pak Steyr přišel s vylepšenou variantou Pandur II. Existují šestikolová a osmikolová verze transportéru. Posádku tvoří osm až 14 osob včetně řidičů. Stroj vyvine maximální rychlost 105 km/h, má dojezd 700 km. Pandur první generace má ve výzbroji Rakousko, Belgie, Kuvajt, Slovinsko a USA. Kromě ČR si pandury druhé generace objednalo také Portugalsko, nákup připravuje i rakouská armáda.

V současné době se v novojičínském VP 025 už montují pandury číslo 18 a 19. „Naše parketa je výroba koreb a jejich montáž, do pandurů vyrábíme až tisíc dílů,“ prozradil Veřmiřovský a odmítl, že by plánované spojení VOP 025 s VOP 026 Šternberk jakkoliv ovlivnilo armádní zakázku. „Spojování podniků je běžná praxe. Dělnických profesí se však nedotkne a ani vývoje, vývojoví pracovníci zůstávají tady,“ slíbil ředitel VOP 025.

Obrněný transportér Pandur

Obrněný transportér Pandur

FOTO: Pavel Karban, Právo

Letos armáda dostane 17 transportérů, poslední 107 vozidlo pak v roce 2013. V příštím roce dostanou vojáci 13 pandurů, v roce 2011 obdrží 32 kusů a o rok později 40 kusů vozidel. V posledním roce kontraktu pak VOP 025 dodá armádě posledních 5 bojových vozidel. Transportéry dostane armáda v šesti modifikacích: kolové bojové vozidlo pěchoty (72 kusů), vozidlo velitele roty (11), průzkumné vozidlo s lokátorem (8), průzkumné vozidlo bez lokátoru (8), ženijní transportér (4) a zdravotnické vozidlo (4).

„Konečně jsme se dočkali,“ řekl na předání prvních pandurů a projektové dokumentace náčelník Generálního štábu Armády České republiky Vlastimil Picek. Podle něj nemá naše armáda v současné době k dispozici pro mechanizované jednotky moderní kolový obrněný transportér.

„Zařazením pandurů do výzbroje dojde k historickému přezbrojení, které rozhodným způsobem zvýší schopnosti naší armády plnit stanovené úkoly,“ poukázal s tím, že vozidla budou využívat jednotky čtvrté brigády rychlého nasazení, které operují například v Afghánistánu. Nyní však musí armáda nejprve vyškolit vojáky, aby se naučili transportéry kvalitně ovládat. Pandury označil Picek za špičkové bojové transportéry. „Mohou být využity i při plnění nevojenských úkolů, například při přepravě osob z ohrožených oblastí při povodních.“