Variant vzniklo více, jedna z nich, tzv. modrá cesta, počítá právě s možností, že by trať protínala území nemocnice na povrchu nebo by se zavrtala do tunelu. Ze Želivského by vedla Vinohradskou, před hřbitovy by uhnula k vinohradské nemocnici a poblíž traumatologie by zajela do tunelu a nemocnici de facto podjela.

V Ruské by se z podzemí vynořila a pokračovala na Kubánské náměstí. Za ním by opět zajela pod zem a uháněla dál na Bohdalec a napojila se na smyčku na Spořilov. Celý špás by stál asi sedm miliard korun.

 foto: Právo/ti

„Je to trať odnikud nikam,“ říkají ale dopravní odborníci. Varianty modré cesty jsou dvě a délka by se měla pohybovat od asi 4,1 do 4,5 kilometru. Záleželo by na tom, kolik by bylo na trati tunelů.

Druhá možnost trasy, tzv. zelená cesta, by směřovala na Jižní Město přes Bělocerkevskou a byla by o něco delší.

„Je to dlouhodobý záměr, ale domníváme se, že tramvaj by byla pro území přínosem. Studie prověřily, že za určitých okolností by to bylo možné,“ řekl Miroslav Tatíček z odboru územního plánování vršovické radnice.

Kde je tramvaj, je město

Proč by měly tramvaje jezdit na Jižní Město? Radnice se prý řídí tím, že tam, kde končí koleje, končí město. Nic ale není rozhodnuto, politická reprezentace chce pouze znát výhled do budoucna. „Stavitel Bechyně navrhl Nuselský most a realizoval se až za čtyřicet let,“ dodal Tatíček.

Radnice považuje úvahy o nové tramvajové trati za oprávněné i proto, že městské autobusy na tomto tahu jsou podle ní svým charakterem jen doplňkovým systémem, který příliš zatěžuje životní prostředí.

Pro myšlenku tramvajového spojení Želivského a Spořilova údajně získala podporu jak celoměstských orgánů, tak i Jižního Města a měla by být zahrnuta do nového územního plánu.

Tramvajová trať Želivského– Jižní Město by se stala součástí budoucí významné páteřní tramvajové trati Bohnice–Kobylisy– Palmovka–Ohrada–Želivského– Vršovice–Bohdalec–Spořilov– Jižní Město (Opatovice), případně Průhonice a Jesenice.

Se zavedením tramvají počítají také Malešice, které byly v minulém století založeny jako sídliště s páteřní tramvajovou tratí, která tam ale dodnes nevede. Na vině jsou dva káranské vodovody pod Počernickou ulicí a trať by mohla narušit souběžné ocelové a litinové potrubí velkého průměru.

Městská část v současné době hledá lepší propojení s Černokosteleckou ulicí a ke stanici metra Depo Hostivař.

Nový most na Smíchov

Tramvaje by se podle dřívějších plánů mohly vrátit na Pankrác. Počítá se s tím, že by jely po Budějovické a pak Olbrachtovou a Jeremenkovou do Podolí a po novém mostě na smíchovský břeh. Jenže... Odpor místních obyvatel je údajně tak veliký, že veškeré řeči o této možnosti, která by ulehčila zácpám na nábřeží a spojila oba vltavské břehy, rychle končí.

Lidé by prý snesli na mostě tramvaje, ale už ne auta. „Most mezi Podolím a Smíchovem se plánuje už dvacet let. Tramvajové spojení by bylo ideální. V devadesátých letech šel ale tento návrh několikrát pod stůl,“ řekl k němu mluvčí Metrostavu František Polák. Je ale více než jasné, že zmiňované tratě hned tak nebudou. Dopravní podnik nemá ani na opravy současných, natož aby plánoval nějaké nové. „Je to otevřená záležitost,“ řekl mluvčí DP Ondřej Pečený.