Na otázku Práva, zda jsou ty dvě třetiny aut se zimními pneumatikami reálným číslem, odpověděl v pátek tiskový mluvčí ministerstva dopravy (MD) Karel Hanzelka: „My takové statistiky nevedeme, ale zmíněné číslo mohu v podstatě potvrdit. Podle našich poznatků drtivá většina motoristů, kteří auto používají celoročně, skutečně na zimu přezouvá.“

Prudké zvýšení zájmu o zimní pneumatiky potvrzují i prodejci. Například podle mluvčí obchodního řetězce Tesco Evy Karasové vzrostl na přelomu října a listopadu jejich prodej meziročně o čtyřicet procent.

Ministerstvo dopravy stále neplní svůj slib

Řidičům ovšem vadí, že stále ještě neexistuje oficiální seznam, kde konkrétně jsou značky Zimní výbava rozmístěny. MD v říjnu slibovalo, že aktuální přehled všech těchto úseků půjde po 1. listopadu najít na internetových stránkách Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Slib ale neplní, protože tabulka na webu ŘSD nebyla od 30. října aktualizována.

Přitom podle informací ČTK jsou už značky Zimní výbava nejen na dálnici D 1 mezi Humpolcem a Jihlavou a sedmi úsecích silnic prvních tříd v Pardubickém, Olomouckém a Libereckém kraji, ale také na velké části příjezdových cest do českých a moravských hor.

Na dotaz, proč slib není plněn, odpověděl Hanzelka: „Chápu, že to řidiče zlobí, ale nejde o jednoduchou záležitost. Pravomoc rozmísťovat značky mají vlastníci jednotlivých komunikací. Tedy MD, 13 krajů a 205 obcí. Dát dohromady všechny informace ještě nějaký čas potrvá, ale v prosinci by už snad aktuální seznam mohl existovat.“

Tam, kde je dopravní značka Zimní výbava, smějí auta až do 30. dubna jezdit bez ohledu na počasí jen se zimními pneumatikami, nebo při souvislé sněhové pokrývce na letní gumy alespoň nazout řetězy. Jinak bude řidiči hrozit pokuta až 2000 korun a jeden bod v rámci bodového systému postihu neukázněných motoristů.

„Tento přestupek mohou sice policisté řešit i domluvou, ale bod by řidiči za něj měli dát vždy. Jedinou rozumnou cestou, jak se postihu vyhnout, je tedy mít zimní gumy. Vždyť v zimě se také nechodí v sandálech,“ prohlásil Hanzelka.

Zdvojnásobit raději pokuty, radí čtenáři

Jiného názoru jsou ovšem někteří řidiči. Za absurdní považují, že značka Zimní výbava má neomezenou platnost až do 30. dubna. Zimní gumy budou tedy povinné, i kdyby třeba na Velikonoce teplota přesáhla dvacet stupňů Celsia. Přitom bezpečnější než letní jsou zimní pneumatiky pouze do deseti stupňů, a při vyšších teplotách rychle ztrácejí své vlastnosti.

„Nevylučuji, že v budoucnu by se používání značky Zimní výbava mohlo znovu upravit, ale pro tuto zimu o tom rozhodně neuvažujeme,“ reagoval na tuto připomínku Hanzelka.

Podle čtenářů Práva přitom existuje lepší řešení. „Pořízení zimních pneumatik a jejich přezutí není lacinou záležitostí a zejména důchodci, kteří autem jezdí jen občas, považují tuto povinnost za šikanu. Mám proto následující návrh – zimní pneumatiky povinně nenařizovat, ale místo toho zdvojnásobit pokuty i počet bodů řidičům, kteří způsobí za ledu či sněhu nehodu na letních pneumatikách. A současně vyjmout jejich pojišťovny z plnění jakýchkoli závazků,“ doporučuje Václav Vais z Chlumčan u Loun.