Následovat by měla novela silničního zákona. O tu se ale ještě nejspíš strhne ve Sněmovně i Senátu politická řež.

Expertní komise, kterou založil ministr dopravy Aleš Řebíček, navrhuje desítky úprav. Například za porušení povinnosti zapnout blinkr při změně směru jízdy by měl řidič dostat dva body. Ani jeden ze dvou zmíněných přestupků není dosud ztrátou bodů postihován.

Za ohrožení chodců čtyři body místo tří

Podle odborníků by novela silničního zákona neměla znamenat tak zásadní změny, jak se původně očekávalo, ale spíš zpřesnění některých ustanovení a také změny v bodovém systému.

U nebezpečného chování navrhují odborníci body přidat, nebo tresty nově zařadit. V opačných případech naopak bodové hodnocení snížit, nebo zrušit. Zejména když nejde o skutečné ohrožení bezpečnosti provozu.

Kvůli velkému počtu zranění pěších experti navrhují, aby se zvýšil počet bodů ze tří na čtyři v případech, kdy řidič nezastaví před přechodem, pokud se chodec chystá vstoupit do vozovky a dá to najevo.

Navrhované změny bodového systému
položkapočet bodů nynípočet bodů nově
zvyšování rychlosti řidičem předjížděného vozidla nebo jiné bránění v předjíždění06
porušení povinnosti užít znamení o změně směru jízdy02
nezastavení vozidla před přechodem34
porušení povinnosti připoutání bezpečnostním pásem nebo použití přilby23
porušení povinnosti použít dětskou autosedačku23
nedovolené užití dálnice vozidlem neumožňujícím dosažení stanovené rychlosti12
neopráv. užití modrého majáku14
neopráv. užití oranžového majáku10
porušení zákazu státní a zastavení10
povinnost osvětlení vozidla1jen při snížené viditelnosti
řízení bez posudku o zdravotní způsobilosti50

 

O tři body místo současných dvou by řidiči měli do budoucna přijít, pokud nebudou připoutáni či pokud dítě nebude v autosedačce. Ztráta nikoli jednoho, ale rovnou čtyř bodů má hrozit v případě neoprávněného užití zvláštního výstražného světla modré barvy. To smějí používat jen policie, hasiči, záchranáři a vybraní ústavní činitelé.

Vedle zpřísnění i zmírnění sankcí

Naproti tomu policisté by měli být smířlivější v případech, kdy auto nebude svítit. Zatímco nyní je takový přestupek postihován ztrátou jednoho bodu, napříště by měl provinilec přijít o bod pouze při neosvětlení vozidla za snížené viditelnosti.

Zcela má vypadnout ztráta bodu za chybějící posudek o zdravotní způsobilosti např. u řidičů nad šedesát let věku nebo za neoprávněné užití zvláštního výstražného světla oranžové barvy. To používají třeba řidiči vozidel doprovázejících nadměrné náklady.

Vedle úprav bodového systému dospěla ministerská expertní komise ještě k jednomu závěru: týká se zneužívání institutu osoby blízké, který řidiči často používají, aby se vyhnuli postihu. Komise proto navrhuje nově trestat provozovatele vozidla v případech, kdy zatají údaje o řidiči. Má jít o tzv. ohrožovací správní delikt. Přesto však odborníci připouštějí, že právně nenapadnutelné řešení nelze najít bez prolomení ústavního práva odepřít výpověď.

Novela silničního zákona by měla také nově stanovit povinnost všech řidičů použít reflexní vestu při nouzovém státní vozidla a stanovit ji jako součást povinné výbavy (dnes musí být jen ve služebním voze) a definovat bezpečnou vzdálenost mezi vozidly pro zajištění bezpečné a plynulé jízdy.

Nově má být uzákoněna povinnost správního úřadu bezprostředně informovat provozovatele vozidla o přestupku, který byl zaznamenán technickými prostředky. Při rozhodování o vrácení řidičáku po tzv. vybodování by pak měl být řidič ještě vyšetřen dopravním psychologem.