Odborníci se pozastavují nad tím, že v něm chybí více psychologické práce s účastníky. „Kurz se skládá ze třech částí. Tři hodiny je teorie, tři a půl praktický výcvik a půl hodiny diskuse a vyhodnocení. Teorie obsahuje informace o nehodovosti, silničním provozu, právních postizích, defenzivním myšlení a kooperativním myšlení při jízdě, bezpečné ovládání auta, sezení, brzdění a vyhýbání.

Praxe se skládá z částí silniční provoz, jízdní pruhy, řazení se do pruhů, zebra, připojovací pruhy, brzdění na asfaltu, brzdění na mokré a kluzné ploše, vyhýbací manévr v zatáčce, na rovině a kopci, slalomy, sezení, ruce a nohy, uhýbací deska a aquaplaning,“ řekl Právu vedoucí školitel mosteckého autodromu Jiří Patera.

Spor o užitečnost

Dopravní odborníci s náplní kurzu spokojení nejsou. „Kdyby systém fungoval jako v Německu, tak by asi nebyl problém. S řidiči-recidivisty je třeba pracovat například pomocí psychologických vyšetření, různých kurzů pořádaných dopravními psychology a podobně. Bojím se ale, aby to u nás neskončilo tak, že se lidé svezou po autodromu, zaplatí a odmáznou si body. V podstatě si to odmazání zaplatí,“ řekl Právu odborník na silniční bezpečnost Jaroslav Hořín.

Podobný názor má i Václav Špička z Autoklubu ČR. „Je určitě dobře, že i u nás mají řidiči podobně jako v Německu možnost si umazat body. Bohužel, nastavení kurzů je nešťastné. O bezpečné jízdě se tam řidiči dozvědí jen okrajově, naopak budou trénovat například odvážnou jízdu na kluzkém povrchu. Díky tomu někteří řidiči mohou získat ještě vyšší sebevědomí a budou jezdit ještě suverénněji, než jezdí,“ řekl Právu Špička.

Ministerstvo dopravy (MD) žádnou změnu programu a nastavení kurzů neplánuje. „Pokud projde novela silničního zákona připravovaná expertní komisí, řidiči, kteří by dosáhli dvanácti bodů, by museli absolvovat psychologické vyšetření,“ řekl Právu mluvčí MD Karel Hanzelka.

Mostecký monopol

Do kurzů však nemohou přijít všichni. Účastník musí mít na kontě maximálně deset bodů a nesmí mít žádný hodnocený šesti nebo sedmi body, což je například otáčení se na dálnici nebo předjíždění tam, kde to je zakázáno. Absolvování kurzů je možné jednou ročně. Prozatím jediné středisko, které službu nabízí, je Autodrom v Mostě.

To výrazně handicapuje případné zájemce například z Moravy, kterým by se jeho absolvování prodražilo o další stovky až tisíce korun. Objevily se dokonce hlasy, podle kterých byly podmínky pro výběr školicích středisek šity přesně na míru mosteckému autodromu. „Víme o tom, že Most má momentálně na kurzy monopol. Ale je to otázka trhu. Naším plánem do budoucna je, aby bylo v každém kraji minimálně jedno školicí středisko. Na jejich vybudování plánujeme vypsání dotací,“ sdělil Hanzelka.