"Počítáme, že se událost může dotknout dvaceti až třiceti lidí z okolí každého člověka, který při nehodě zemřel nebo byl vážně zraněn. Je mezi nimi i řada cizinců. Nabídli jsme pomoc i záchranářům, kteří na místě katastrofy zasahovali. Celkem to může být přes pět tisíc lidí, kterých se nehoda nějak dotkne,“ řekla vedoucí Krizového centra Ostrava Petra Ďásková. Přímo ve vlaku jelo 300 až 400 cestujících.

Pracovníci krizového centra zatím kontaktovali zraněné přímo v nemocnicích. Někteří z nich přišli při nehodě o nějakou končetinu, budou mít často následky, se kterými se budou vyrovnávat zřejmě do konce života. "Jejich reakce jsou různé, někteří nás přijmou a vyžádají si pomoc. Někdo to odmítne, protože bojuje se svými zraněními a bolestmi. Někdy se stává, že nás požádá o pomoc později,“ podotkla Ďásková.

Sraz má podpořit vzájemnou podporu

Setkání lidí zasažených tragédií by se mohlo konat přímo na místě neštěstí nebo na jiném místě, někde po trase mezinárodního rychlíku Comenius, který jel v pátek 8. 8. 2008 z polského Krakowa do Prahy.

"Chceme docílit, aby se lidé vzájemně podpořili, chceme jim poradit, jak neštěstí překonat. Na prožitou hrůzu mohou být reakce různé. Někdy lidé vůbec neví, co se s nimi děje, tento stav trvá i delší dobu,“ vysvětlila důvody schůzky vedoucí krizového centra.

Podle ní je vhodná doba pro setkání přibližně šest týdnů po neštěstí. Po takové době na to mohou být lidé, kteří se například museli rozloučit se svým blízkým, připraveni. Na pomoci lidem zasaženým katastrofou, vyrovnáním se s těžkým zraněním, se smrtí blízkého, bude pracovat celorepublikový postintervenční tým, který má přibližně dvacet lidí. V rodinách, kde je někdo vážně zraněn, se totiž obvykle začne projevovat nedostatek času i peněz.

Pomoc i pro záchranáře či lidi, kteří ve vlaku nejeli

Pracovníky centra už také kontaktovali lidé, kteří v osudném vlaku nejeli, ale původně v něm měli sedět. "Někteří mají výčitky, že například nějakému známému dali lístky na koncert Iron Maiden, a on pak jel tím vlakem na koncert místo nich,“ podotkla Ďásková.

I pro některé záchranáře může být problém děsivé okamžiky překonat. "Dali jsme nabídku i složkám dobrovolných hasičů, kteří na místě zasahovali a na rozdíl od profesionálních, nemají možnost profesionálního psychického ošetření. Rovněž jsme kontaktovali městské policisty a zdravotníky ze Studénky, kteří byli na místě katastrofy jako první,“ uvedla Ďásková.

Úlevu postiženým přinese i rychlé vyšetřování

Postiženým lidem by podle vedoucí krizového centra mohla pomoci také velmi rychle odvedená práce policie, které se podařilo již obvinit dva stavební inženýry.

"Vyšetřování bylo rychlé, i to přispěje k tomu, aby se všechno lépe hojilo. Je dobré, že tak rychle je znám viník, že se zná příčina nehody. Horší je, když stále nevíte, proč se to stalo,“ podotkla Ďásková. Podle ní je důležitá omluva toho, kdo tragédii zavinil. Pomoci může i brzké vyplacení odškodného.

Všichni lidé zasažení tragédii ve Studénce mohou kontaktovat pracovníky ostravského krizového centra na telefonních linkách 596 110 882 - 5 nebo na mobilu 732 957 193.