Smlouva na základě finančních limitů definovala, jak může dodavatel zakázku rozdělit mezi subdodavatele. To stavební firma nedodržela, připustil její mluvčí Dan Šabík.

Podle smlouvy mezi firmou a Moravskoslezským krajem neměl podíl činnosti subdodavatelů na stavbě překročit 1,9 procenta celkového finančního objemu stavby. Podíl společnosti Bögl & Krýsl, která se na opravě podílela a policie v pátek obvinila dva její zaměstnance, měl tedy činit asi půl miliónu korun. Ve skutečnosti se však jednalo o zakázku za 1,6 miliónu korun.

"Je pravda, že tento parametr smlouvy nebyl dodržen. Na bezpečnost stavby to ale nemá vliv," řekl Šabík. Dodal, že investor byla ale o změně dodavatele ústně informován a dokonce obě strany o této problematice jednaly. Kraj to ale popírá. "O subdodavateli jsme nevěděli. Firma Bögl & Krýsl nikde nefigurovala," řekla mluvčí hejtmanství Barbora Odstrčilíková.

Hejtman Evžen Tošenovský ve čtvrtek naznačil, že podle jeho názoru by stavbu měla dokončit jiná společnost. Právníci kraje už analyzovali smlouvy, aby zjistili, zda je možné od nich odstoupit. Možnost, že by nedodržení tohoto bodu smlouvy bylo pro případné odstoupení od závazku klíčové, Šabík nechtěl komentovat. "Nechci předjímat. V našem zájmu je stavbu dokončit a to co nejrychleji," řekl.

Původní termín se stihnout nedá

Původní termín do konce září se po tragické nehodě stihnout nedá. Generální ředitel ODS - DSO Tomáš Vítek se na jednání s Tošenovským zavázal, že do konce srpna předloží další harmonogram prací. "Pracujeme na tom. Termín, kdy bychom mohli opravu dokončit, budeme ale znát právě až koncem srpna," řekl mluvčí.

Podle něj vedení společnosti zatím ani neví, kdo ze zaměstnanců ještě před nehodou dostal od kolegů z firmy Bögl & Krýsl fotografie, na kterých je znatelné výrazné statické poškození konstrukce. Tento fakt zveřejnila v pátek policie. Podle vyšetřovatelů si pracovníci subdodavatele vady nafotili a poslali je ODS - DSO. "Zatím se nám nepodařilo zjistit, jak se u nás s fotografiemi naložilo. Víc asi budeme vědět v pondělí," řekl Šabík.

Policie v pátek obvinila v souvislosti s železničním neštěstím ve Studénce dva inženýry firmy Bögl & Krýsl, kteří měli na starost posuny konstrukce mostu nad tratí při jeho opravě. Příčinou neštěstí byla porucha statického zabezpečení mostu, který se 8. srpna zřítil do kolejiště. Následně do něj narazil mezinárodní rychlík. Při nehodě sedm lidí zemřelo a 63 se zranilo. Škoda dosáhne nejméně nejméně 176 miliónů korun.

Zástupce ředitele ostravské pobočky a vedoucí projektu Oldřich Magnusek a vedoucí technického úseku Zdeněk Malý podle kriminalistů nesou přímou odpovědnost za tragédii. Údajně věděli o poruše statiky mostu a neučinili dostatečná bezpečnostní opatření, která mohla zabránit zřícení mostu do kolejiště. Policie zjistila, že statika mostu byla porušená již dva dny před neštěstím. Muži jsou obviněni z obecného ohrožení, hrozí jim až deset let vězení.