"Tohle se panu premiérovi moc nepovedlo. Drtivá většina občanů už má kamiónů dost. Navíc data hovoří o tom, že 48 procent smrtelných nehod se stane mezi pátkem a nedělí. Nejhustší doprava je v pátek okolo čtvrté a v neděli okolo šesté večer," uvedl Bursík.

Podle původního návrhu měly být jízdy omezeny po celý rok v pátek od 15:00 do 20:00 a v neděli od 13:00 do 22:00.

Ministři původně měli o celoročním omezení pátečních jízd kamiónů diskutovat na zasedání kabinetu 23. července. Topolánek ale po úterní schůzce se zástupci silničních dopravců prohlásil, že ministerstvo dopravy spolu s dopravci vypracuje nejdříve analýzu dopadu zákazu a znovu se sejdou třetí srpnový týden. Dopravci nyní nebudou chystat protesty.

Bursík: Topolánek má místo problému s dopravci problém v koalici

"Omezení kamiónové přepravy prostě bude, nebo to pan premiér bude muset řešit s jiným koaličním partnerem než se Stranou zelených. To není vyhrožování, to je pouze návrat k tomu, co je napsáno v programovém prohlášení vlády,“ řekl Bursík.

Bursík konstatoval, že na návrhu spolupracoval s ministerstvem dopravy rok a půl a na omezení trvá. Topolánek podle něj pouze oddálil problémy s dopravci a místo toho bude mít problémy s koaličním partnerem.

Před červencem 2006 platil celoročně zákaz v neděli od půlnoci do 22:00 a o prázdninách i v sobotu od 7:00 do 20:00. Od zmíněného data platí po celý rok zákaz v neděli od 13:00 do 22:00 a o prázdninách v pátek od 17:00 do 21:00 a v sobotu od 7:00 do 13:00. V legislativě ale existují přes tři tisíce výjimek.

Z koaliční smlouvy:

- Víkendové omezení provozu vozidel nad 7,5 tuny:

Předložíme Poslanecké sněmovně návrh novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, který omezí jízdy vozidel nad 7,5 tuny celoročně v pátek odpoledne, v sobotu dopoledne, v neděli odpoledne a během státních svátků. Přesná doba trvání omezení během jednotlivých dnů bude určena na základě výsledků činnosti pracovní skupiny složené ze zástupců koaličních stran, Ministerstva dopravy, Policie ČR, Asociace krajů, Svazu měst a obcí, dopravců a odborné veřejnosti, která formuluje svá doporučení do 28. 2. 2007. Zároveň bude přehodnocen systém vydávání výjimek ze zákazu jízdy podle § 43 odst. 5 tak, aby byl zachován efekt omezení jízdy požadovaný zákonem.

Termín: 1. 1. 2008 (vstup novely zákona v platnost)

Z volebního programu Strany zelených

V oblasti dopravy jsou naším cílem bezpečnější silnice a dálnice bez kamionů. Prosazujeme celoroční zákaz jízdy kamionů o víkendech od pátku 15:00 do neděle 24:00 hodin.

Z volebního programu ODS:

Necháme nákladní dopravu vydělávat na železnici a silnice vrátíme občanům.

Dopravci jsou zatím spokojeni, Bursík mluví o vydírání

Zástupci přepravců jsou s výsledkem jednání s premiérem spokojeni. "Jednání bylo velmi konstruktivní. U třech ze čtyř bodů jsme se posunuli kupředu,“ řekl Právu Martin Špryňar ze sdružení ČESMAD.

Dopravce trápí mimo jiné i vysoké ceny nafty. Proto požadují zavedení tzv. profi nafty, kdy by jim stát vracel zpět část spotřební daně, a také množstevní slevy na mýtném. Také by chtěli vládu přimět ke stanovení termínu pro přijetí eura. Pokud by vláda na jejich požadavky nepřistoupila, hrozí protesty včetně zablokování hlavních silničních tahů.

Topolánek nechá vypracovat analýzu, kolik by zavedení profesní nafty stálo státní rozpočet a proč je u nás nafta tak drahá. Požadavek množstevních slev na mýto se také setkal s pozitivním ohlasem.

"Na místě pana premiéra bych jednal úplně jinak a dopravci bych se takto vydírat nenechal. Zablokováním by jen zvětšili počet občanů, kteří jsou pro celoroční omezení kamiónové přepravy,“ podotkl Brursík.