Nejvíce stanic přibude podél pomezí Moravy a Čech, v Krkonoších, jižních a středních Čechách a na Vysočině. "Výrazně se tak zlepší dostupnost této péče,“ uvedl ministr. Významnou novinkou, kterou připravovaný zákon přináší, je stanovení nové dojezdové doby pro konkrétní oblasti.

V současné době je to 15 minut, ale jsou místa, kam záchranka nedojede ani za půl hodiny. Nově se v zákoně navrhuje dojezdnost od pěti do dvaceti minut. „Těch dvacet minut platí pro ta místa, kam dosud záchranka přijela za půl hodiny a někdy i déle, protože dřív to prostě nešlo,“ informoval Julínek.

Tomu ale oponuje Odborový svaz zdravotnictví a sociální péče, který tvrdí, že prodloužení oficiálního času dojezdu o pět minut může pro některé pacienty například s infarktem být osudové.

To ale Julínkovo ministerstvo odmítá. Časové rozpětí dojezdu záchranky bude podle Julínka závislé na demografických a rizikových faktorech s výjimkou nenadálých nepříznivých dopravních nebo povětrnostních podmínek.

„Členové výjezdové skupiny budou mít navíc povinnost vyjet nejpozději do dvou minut od převzetí pokynu k výjezdu,“ doplnila ministra jeho náměstkyně Markéta Hellerová.

Náklady budou 250 miliónů

Na vybudování nových 44 středisek záchranné služby ministerstvo vyčlení jednorázově 250 miliónů korun.

„Jen nákup jedné sanitky vyjde zhruba okolo tří miliónů korun,“ řekl Právu Robert Zelenák, ředitel územní záchranné služby Středočeského kraje. Právě v tomto kraji přibude devět nových stanovišť.

Změnit se má i financování záchranné služby. Až dosud 70 procent nákladů na provoz záchranky hradil kraj a 30 procent stát. V budoucnu mají většinu nákladů hradit zdravotní pojišťovny, podstatně méně kraje a přibude i příspěvek ministerstva zdravotnictví.

Návrh zákona o záchranné službě je nyní v připomínkovém řízení. Na podzim by ho měla schválit vláda a dostat na stůl poslanci. Pokud ho schválí, což ale není jisté, úspěšně projde Senátem a podepíše ho prezident, pak by měl platit od ledna příštího roku.