Navrhovatelé kritizují, že kvůli parkovacím zónám, které se v poslední době objevily v pražských obvodech 2, 3 a 7, mají jejich návštěvníci velice omezené možnosti zaparkování, pokud si zde za parkovací místo nezaplatí. V Praze 1 je přitom parkování v tzv. modré zóně bez výraznějších protestů zpoplatněno již od roku 1996.

Zóny ubližují Středočechům, míní poslankyně

Podle iniciátorky ústavní stížnosti Lenky Mazuchové (ČSSD) zóny přinesly víc potíží než užitku.

"Jsem poslankyně za Středočeský kraj a právě občanů tohoto kraje se omezení parkování bytostně dotýká. Spousta jich má v Praze příbuzné či sem dojíždějí za prací. Připojili se ke mně i Pražáci, kteří změny také pocítili,“ řekla Právu poslankyně.

Podle navrhovatelů je zavedení zón nesystémové a kontraproduktivní opatření, které je navíc "v naprostém nesouladu s veřejným zájmem, a proto je i protiprávní“.

Nejdřív parkoviště, pak placené zóny

Postup Prahy jí vadí i ve srovnání s cizinou. "Srovnám-li situaci v Praze s dalšími evropskými městy, kde parkovací zóny fungují, třeba Vídeň či Mnichov, pak musím konstatovat, že tam šli jinou cestou. Vystavěli tu parkoviště. Praha tak udělala jen krok první, druhý už ne, což není správné,“ dodala Mazuchová.

"Mám pocit, že Městská policie v Praze se nezajímá o nic jiného než o nasazování botiček či odtahování aut." Lenka Mazuchová, poslankyně ČSSD

Způsobila například potíže těm, kdo se starají o lidi odkázané na pomoc cizích osob. Pro ty je složité řídit se doporučením parkovat na okraji města a cestovat do centra veřejnou dopravou.

Podle Mazuchové je navíc počet vyhrazených parkovacích míst za poplatek pro návštěvníky naprosto nedostatečný.

Poslankyně chce systém změnit třeba tak, aby se o víkendech umožnilo parkování i v zónách, které o těchto dnech většinou zejí prázdnotou. "Mám pocit, že Městská policie v Praze se nezajímá o nic jiného než o nasazování botiček či odtahování aut,“ tvrdí Mazuchová.

Řemeslníci už zdražili

Potíže mají i řemeslnické firmy, jejichž služba trvá déle než dvě hodiny, což je doba, po kterou platí tzv. dočasná parkovací karta umožňující stání v oblasti označené modrým pruhem. Některé firmy to řešily svérázně: zdražily, čímž náklady na parkování přenesly plně na zákazníka.

 foto: Novinky /Magistrát Hl. města Prahy

Zatímco si magistrátní úředníci včetně primátora Pavla Béma (ODS) pochvalují, že zavedení zón splnilo očekávání, totiž pokles aut v centru, i někteří zdejší občané skřípou zuby. Ani zakoupení rezidenční karty jim totiž stoprocentně nezaručuje, že zaparkují blízko bydliště.

Případné změny v dubnu?

Rozpaky vyvolali poslanci svým podáním u náměstka pražského primátora Rudolfa Blažka. Podle něho je to od poslanců ČSSD populistické sbírání politických bodů.

Blažek připustil, že opatření, které podle něho v Praze funguje již 11 let a nyní se jen rozšiřuje do dalších čtvrtí, mohlo vyvolat negativní reakce. Je však přesvědčen, že v současnosti je to nejlepší řešení situace v Praze, kde je registrováno více než 612 tisíc aut.

V tomto případě mohl řidič červené dodávky zaparkovat v zóně, raději ale zvolil parkování ve druhé řadě. To je často životu nebezpečné. foto: Právo

"Pokud někdo zná jinou možnost, ať ji zveřejní,“ řekl Právu Blažek. Napadené nařízení podle něho není protiprávní, neboť jeho přijetí umožnil magistrátu zákon, který zmocňuje obce k přijetí různých omezení. Mimo jiné i možnost zřízení placených parkovacích zón.

Blažek počítá s tím, že magistrát již v dubnu posoudí zkušenosti z jejich uplatňování. Připustil, že některá opatření, která dnes působí velice striktně, se mohou změkčit. Jde například o parkování lidí, kteří navštěvují opakovaně své nemocné rodinné příslušníky. Nebo o lokální výjimky ze zóny o víkendech. Trvá však na tom, že Praha má parkovišť dost a ještě se stále rozšiřují.