V novele by měla být zakotvena absolutní přednost chodců na přechodech i před tramvajemi. Přiklání se k tomu i ministr dopravy Aleš Řebíček z ODS. Připustil to v neděli v Otázkách Václava Moravce.

Novelu připravuje expertní skupina a uplatněny by měly být ty zásady, na nichž se shodne osmdesát procent zúčastněných. Ministr dokonce připustil, že je ochoten se podřídit a neprosazovat do ní zvýšení maximální rychlosti na 160 kilometrů za hodin,

„Já v každém případě jsem zastánce toho, povolit to na určitých úsecích, aby rychlost mohla být vyšších než sto třicet. Když to nebudou chtít otvírat, tak se podřídím,“ řekl Řebíček. Naznačil ale, že poslanci mohou do novely při projednávání ve Sněmovně mluvit.

Přednost chodců i před tramvají

Šéf dopravní policie Martin Červíček se přimlouvá za absolutní přednost chodců na přechodu - tedy i před tramvajemi, což dosud nebylo. „I tramvaje by měly dávat přednost," uvedl Červíček. Zmínil nárůst počtu nehod chodců ve velkých městech.

V návrhu novely se zruší také ustanovení o sobě blízké. V současnosti mnoho řidičů toto ustanovení zneužívá a v případě spáchání přestupku se vymlouvá, že vůz řídila osoba blízká. „To je jedna z nejdůležitějších shod,“ uvedl Červíček a dodal: „Je to neštastný instrument. Navrhuji tento odkaz odstranit.“ Zmínil, že si uvědomuje námitky právních expertů.

Zvýšit hranici škody

Červíček také prosazuje, aby se zvýšila hranice škod u nehod, k nimiž musí jezdit policisté: „Tři čtvrtiny nehod bylo se škodou do 50 000 tisíc, to jsou plechařiny, chtěli bychom se raději věnovat dohledu.“ Na to ale nemá policie podle něj čas, protože musí „dokumentovat nehodu do 50 000 bez zranění na 4 listech.“ Podle Červíčka je tu prostor pro pojišťovny, zejména v případech, kdy se účastníci chtějí dohodnout.

„Policie se musí přesunout od řešení nehod a od sankcí k prevenci, pro mě je důležité, aby byl policista vidět, aby stál tam, kde jsou nebezpečná místa a neschovával se v křoví ,“ souhlasil Milan Urban z opoziční ČSSD, která novelu nemíní blokovat. „Je to věc, kterou nepovažujeme za politickou, o všem, co zlepší bezpečnost na silnicích jsme připraveni diskutovat. Jde ale o to, aby opatření byla veřejností přijata a zákon přinesl méně nehod a méně mrtvých,“ uvedl Urban.

Body zůstanou

Urban není ani pro odbourání bodového systému, když už byl zaveden, chce však to, aby nebyly zbytečně odebírány body za malichernosti.

Ovšem nejvyšší navrhovaná hranice výše škody nehody, k níž nejezdí policie, navrhovaná na 250 000 je podle člena opoziční ČSSD Milan Urbana příliš vysoká: „250 000 je příliš moc, je tu spousta aut, co tuto hodnotu nemají.“ Ministr ale hned dodal, že to byl jen nejvyšší návrh.

Ani Řebíček však nechce úplně administrativu odbourat, aby byly statistiky o nehodách.