Článek
Piloti gripenů v Česku například nesměli překročit určitou hranici přetížení. Vojáci podle pokynů výrobce upravili rukojeti katapultů. Podle dřívějších informací tím vojsko chtělo zabránit tomu, aby nedocházelo k jejich nechtěnému povytažení.
Podle letectva totiž piloti během letu pohybují nohama, mezi kterými rukojeť mají. Při vysokém přetížení se jim navíc nafukují kalhoty. Média již dříve informovala o tom, že příčinou dubnové nehody ve Švédsku mohlo být to, že kvůli chybně zkonstruované a seřízené páce byl pilot při velkém přetížení katapultován, aniž by to zamýšlel.
Příčiny havárie kvůli tomu vyšetřovali také švédští experti. Kromě gripenů však letos vojáci v září krátce pozastavili cvičné lety i na proudových letounech L-39 Albatros. Důvodem byl incident při letu dvou strojů na Den NATO v Mošnově. Letadla o sebe ve vzduchu lehce zavadila a ve vzduchu se dotkla křídly.