Hlavní obsah

Jak se na dlouhých cestách vyvarovat nebezpečného mikrospánku

Novinky, Karolina Zarzycká

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nastalo období dovolených a za volant usedají také sváteční řidiči. Nejen ti, ale i profesionálové v kabinách kamiónů snadno upadnou do takzvaného mikrospánku. Únavu za volantem by měl každý řidič řešit odpovědně. Nejlépe zastavením, krátkým odpočinkem či protažením se na odpočívadle. Důležitá je však už i samotná příprava na dlouhou cestu.

Foto: Profimedia.cz

Do mikrospánku nejčastěji upadají obchodní cestující, profesionální řidiče, unavené či nervózní osoby.

Článek

Ve většině případů samotnému mikrospánku předchází opakované snížení pozornosti, zvýšená únava a ospalost. Ospalost se u každého projevuje individuálně, někdo má pomalejší reakce, jiný zas rozmazané vidění, kdy se mu obraz okolí začne slévat. Někdo má zase zhoršenou orientaci.

Každopádně vše je zdraví i životu nebezpečné a řidiči by tyto signály měli brát vážně a nedopustit samotný mikrospánek, který může bezprostředně následovat.

Příčiny mikrospánku se vážou na únavu

Jednou z hlavních příčin je nedostatečný odpočinek před samotnou jízdou. Řidiči mnohdy zasednou za volant po náročném jednání nebo celodenním sportování.

Také samotná příprava na dovolenou bývá mnohými označována jako stresující záležitost. Je třeba zařídit a připravit mnoho věcí - od nákupů, vyřízení pracovních povinností až po samotné balení.

Dalšími důvody únavy a ospalosti jsou neléčené poruchy spánku, užívání léků nebo nadměrná konzumace alkoholu.

  • Základním předpokladem je odpočatost a svěžest před samotnou jízdou. Řidič by měl volit vhodnou dobu odjezdu, připravit se na cestu, zjistit si podrobnosti o trase. Předpokladem odpočatosti je dostatečný a kvalitní osvěžující spánek.
  • Pokud během jízdy pocítí řidič nával ospalosti, měl by hned zesílit rádio, otevřít okno a osvěžit se čerstvým vzduchem a na nejbližším vhodném místě zastavit a odpočinout si.
  • Po dobu jízdy je třeba dělat zastávky dle potřeb řidiče. Cílem je uvolnit se, protáhnout a tak ztlumit svalové napětí, dostatečně prokrvit končetiny.

Ohrožené skupiny lidí

Do skupiny lidí nejvíce ohrožených mikrospánkem za volantem patří mladí muži, lidé pracující na směny nebo více než 60 hodin týdně, profesionální řidiči, obchodní zástupci, již tráví hodně času na cestách, a lidé s neléčenými poruchami spánku.

Ohroženi jsou také mladí lidé - především muži do 26 let. Tato kategorie více riskuje, žije většinou čilým společenským životem a nevěnují zaslouženou pozornost spánkové hygieně.

Poruchami spánku trpí třetina populace

Poruchami spánku a nespavostí trpí třetina celkové populace. Ovšem Češky ve srovnání se ženami ostatních evropských států vedou. Potíže se spánkem v posledních dvanácti měsících uvedlo 84 procent Češek a pětašedesát procent mužů.

Nespavost, přerušovaný spánek i noční můry přitom vedou ke zvýšenému riziku předčasného úmrtí. Podle odborníků jsou poruchy spánku stejně nebezpečné jako spánková apnoe, při níž člověk přestane na krátkou dobu dýchat. Nedostatek spánku v důsledku nespavosti vyvolává stres, při kterém organismus produkuje hormon kortizon, zodpovědný za zvýšení krevního tlaku.

Mikrospánek

trvá tři až 15 sekund. Po této době dojde k probuzení či usnutí. Pokud je mikrospánkem postižen řidič, při samotném probuzení může reagovat zmatečně, panicky a právě tato fáze mikroprobuzení je příčinou mnoha nehod.

Dlouhodobé potíže s únavou, nespavostí a následným trpěním na mikrospánky řeší mnoho specializovaných poraden, které na základě diagnózy stanoví postup a možnosti léčení poruch spánku. Více informací naleznete například na stránkách www.mikrospanek.cz, www.spankovaporadna.cz , www.zdravyspanek.cz a www.nespavost.cz

Reklama

Výběr článků

Načítám